בע"ה כ"ב ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

שפעת החזירים - בהלה מיותרת?

בתא הבריאות של תנועת "דרך חיים" קוראים לשר הבריאות לעצור את הבהלה המוגזמת סביב שפעת החזירים ולא לתת בכך יד לבעלי אינטרסים

  • יח"צ
  • כ"ג טבת תשע"ו - 14:02 04/01/2016
גודל: א א א

בשבועות האחרונים שב ועלה נושא שפעת החזירים לכותרות. מהדורות החדשות נפתחות בדיווחים על מאושפזים חדשים במצבים קשים, מורדמים ומונשמים, וישנם דיווחים רבים על מחסור בחיסונים.

אולם האם מדובר בבהלה מוצדקת או שמא בבעלי אינטרסים כאלו ואחרים המעוניינים לגרום לציבור להתחסן, ואחראים לדיווחים?

עמית גרון, ראש תא הבריאות של תנועת 'דרך חיים' בראשות הרב יצחק גינזבורג, שיגר הבוקר מכתב לשר הבריאות ליצמן ובו הוא הוא קורא למערכת הבריאות ולעומד בראשה שלא לתת יד להפחדת הציבור שלא לצורך. לדבריו, "שפעת החזירים", אינה חמורה יותר מכל סוג שפעת אחר, והנפגעים ממנה אינם במצב שונה מחולים בשפעת "רגילה" הנפוצה מדי חורף ומביאה לעיתים נדירות למוות של בעלי מערכת חיסונית חלשה. לדבריו בעלי אינטרס כלכלי, בייחוד מקרב חברות התרופות, מעצימים את התופעה עבור צרכיהם.

עמית גרון

גרון קורא לשר ליצמן "לפרסם המלצות קבועות של משרד הבריאות, המפרטות באופן ענייני את גורמי השפעת וממליצות לציבור ראשית לכל, להקפיד על אורח חיים שמח ורגוע עם תזונה נכונה ופעילות גופנית, כצעד המונע את היחלשות המערכת החיסונית, זאת לצד הוראות בדבר אפשרות לטיפול תרופתי מתאים במקרה הצורך".

"בוודאי ידועה לך העובדה ששפעת החזירים הינה פשוט אחד הזנים הנפוצים של שפעת, שאינו יותר מסוכן או קטלני משום בחינה מכל שפעת אחרת", כותב גרון.

"למען האמת, בחורף הנוכחי, כל מי מאתנו שחש חולשה כללית עם מעט חום ונזלת, כנראה שחלה בשפעת החזירים (או בשמה הרשמי H1N1). זהו פשוט הזן הנפוץ ביותר בעונה הזו.

הרוב המוחלט של החולים יתגבר על הוירוס בכוחות עצמו. אנשים שמערכת החיסון שלהם חלשה, יתמודדו פחות טוב עם הוירוס ומצבם עלול להתדרדר לכדי דלקת ריאות קשה, שאינה נגרמת ישירות בגלל הוירוס, אלא בגלל חולשת מערכת החיסון, ומצב זה עלול אף לסכן את חייהם. עובדה זו נכונה לגבי כל זן של שפעת (ולאו דווקא שפעת החזירים) והיא אף נכונה לגבי וירוסים רבים אחרים".

גרון מזכיר כי לפני כשש וחצי שנים היתה התפרצות עולמית של "שפעת החזירים", וארגון הבריאות העולמי הכריז על מצב חירום, אך בהמשך פורסם דו"ח של המועצה האירופית ולפיו הטיפול של ארגון הבריאות העולמי, הסוכנויות האירופאיות והממשלות העולמיות בשפעת החזירים, "הוביל להפחדה בלתי מוצדקת ולבהלה לגבי הסיכונים הבריאותיים לציבור, כמו גם לבזבוז עצום של כספי ציבור".

לדברי גרון, על פי הערכות אנליסטים, חברות התרופות הרוויחו למעלה משבעה מיליארד דולר כאשר ממשלות בעולם אימצו את ההנחיות והצטיידו בתרופות ובחיסונים למקרה של התפרצות מגפת שפעת.

"כפי שבוודאי אתה יודע, לשפעת רגילה (ושפעת החזירים היא שפעת רגילה לכל דבר) אין טיפול וגם אין צורך בשום טיפול", כתב גרון לשר ליצמן. "גוף האדם מספיק חכם וחזק כדי להתגבר על המחלה בכוחות עצמו, ולאחר שיבריא בכוחות עצמו הוא יהיה אף בריא יותר ממה שהיה לפני שחלה.

בשנים האחרונות הומצאה תרופה עם השם המסחרי טמיפלו שנועדה לטפל בשפעת. כל המחקרים שהוכיחו את יעילותה לא רק שמומנו ע"י חברת תרופות בשם "רוש", אלא שהחוקרים עצמם מועסקים במשרה מלאה ע"י חברת התרופות...

החיסון נגד שפעת אכן נמצא יעיל במניעת שפעת, אך יעילותו תלויה במידה רבה בחוזקה של מערכת החיסון, כך שדווקא מי שזקוק במיוחד לחיסון, כנראה שיוכל ליהנות ממנו פחות.

מחקרים רבים מצאו שמערכת החיסון מושפעת רבות ממצבו הנפשי של האדם, ובאופן פרדוכסלי, הבהלה הנגרמת מ"התפרצות שפעת החזירים" עלולה בעצמה להחליש את מערכת החיסון ולהחמיר את התופעה".

"אני פונה אליך בבקשה לנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותך על מנת להביא את העובדות האלה לידיעת הציבור, ולא לתת יד לספינים הגורמים לבהלה בלתי פרופורציונאלית בקרב הציבור, בהלה אותה דואגים בעלי אינטרס לייצר, ובכך לא רק שאינם מועילים באופן אמיתי לבריאות הציבור אלא אף גורמים לנזק בריאותי", כתב גרון לשר ליצמן.

תגובות (4) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 0 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד