בע"ה י"ח ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

בקרוב: ביקורת על הפרקליטות

תמיכה מקיר לקיר בקיומה של ביקורת פורמלית על הפרקליטות. המתנגדים היחידים לביקורת כזו הם אנשי הפרקליטות שטוענים כי הפרקליטים יעבדו בצורה מפוחדת וכך פושעים ישוחררו לחופשי

  • י' שבט תשע"ו - 14:47 20/01/2016
גודל: א א א
ארכיון (יהודה פרל)
ארכיון (יהודה פרל)

משרד המשפטים מנסח בימים אלו חוק, שיעגן את סמכויותיה של הנציבות לביקורת על הפרקליטות והתביעה המשטרתית. כך אמר היום (רביעי) רז נזרי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, בישיבה משותפת לוועדה לביקורת המדינה וועדת חוקה חוק ומשפט.

נראה שבצלה של פרשת העינויים, בה הוטחה ביקורת קשה ביותר כנגד הפרקליטות, יש לישיבה שכזו חשיבות רבה.

בישיבה נידונו השלכות של דו"ח גולדברג שהוכן לבקשת שרת המשפטים איילת שקד. הדו"ח ממליץ על קיומו של מערך פורמלי לביקורת על הפרקליטות שיהיה נתון בידיה של ועדת הביקורת.

יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), הדגישה כי "ההחלטה להעמיד לדין יכולה להביא לכליאת-שווא או לזיכוי, ובמשך שנים נחשפו מספר פרשיות והתנהגות מטרידה של הפרקליטות, טעויות והסדרי-טיעון מקלים מדי. הציבור הוא העיקר, וכגודל הסמכות של הפרקליטים - כך הצורך בגודל העין המפקחת עליהם".

עו"ד שמחה רוטמן, נציג התנועה למשילות ודמוקרטיה הוסיף כי "מהיום הראשון הזהרנו שיש חובה לעגן את סמכויות הנציבות בחקיקה, לצורך הענקת חיסיון, תקציבים להגנה משפטית ועוד. הנציבות היא גוף חיוני לאמון הציבור בגופי התביעה, יש לשמור עליה מכל משמר ולדאוג שהביקורת על ידה תהיה יעילה".

רז נזרי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ציין כי "גם בתוך משרד המשפטים יש חילוקי דעות ביחס לנציבות הביקורת, אך שרת המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה הודיעו כי יאמצו את דו"ח גולדברג, וכבר הכנו טיוטת-חוק ברוח הדו"ח, שהופץ להערות גופי הביקורת".

שרת המשפטים לשעבר, ציפי לבני (המחנה הציוני) אמרה כי "היה ברור שתהיה ביקורת מערכתית ופרטנית גם-יחד, כולל על פעילות היועץ המשפטי עצמו. נטיית כל גוף הוא להצדיק את עצמו, אין אדם שחסין מביקורת והפרקליטים טועים בהתנגדותם לביקורת".

חברת הכנסת רויטל סוויד (המחנה הציוני), עורכת דין בכירה בעברה, הדגישה כי "כיום אין לציבור אמון במערכת המשפט, והדרך להשבת האמון היא רק על ידי ביקורת, פרטנית ומערכתית, תחת נציבות אחת".

לימור פלד, יו"ר ארגון הפרקליטים הזהירה מנגד כי "הנציבות הוקמה בהליך נמהר, עם סמכויות לא ברורות ובלתי-מוגבלות, גורמת התראת-יתר, איום על פרקליטים והססנות בהחלטות משפטיות. עלולה להיווצר מציאות שישוחררו פושעים לרחוב".

נציבת הביקורת השופטת (בדימוס) הילה גרסטל, דחתה לחלוטין את ביקורת הפרקליטים, הבהירה כי הם הודיעו על אי-שיתוף פעולה עוד טרם מינויה, וציינה כי "לגוף בעל כוח חייב להיות ריסון, ומעולם לא התערבנו בשיקול-דעת, בחקירה נגדית או בעיצומו של הליך משפטי".

היא הזהירה מפיצול הביקורת לפרטנית ומערכתית – כהצעת גולדברג – שלדבריה היא הרס הביקורת, ותביא לבזבוז משאבים והחלטות סותרות. "חשפנו כשלים בעבודת הפרקליטות, כמו אנשים שהתיק נגדם תלוי ועומד כבר למעלה מ-17 שנה, ולמרות פניותיהם - הוא איננו מוכרע".

תגובות (2) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 15 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד