בע"ה י"א ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

"אין מקום לקשירת מטופלים פסיכאטריים"

זוהי המסקנה בנייר העמדה שגיבש האגף לסיוע משפטי בנושא

  • כ"ג סיון תשע"ו - 15:13 29/06/2016
גודל: א א א

האגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים, המייצג מדי שנה אלפי מאושפזים בכפייה, הגיש נייר עמדה מפורט לוועדה המיוחדת שהוקמה על ידי מנכ"ל משרד הבריאות, בנוגע לקשירתם של מטופלים פסיכיאטריים והגבלות אחרות המוטלות עליהם, כמו בידוד ודברים נוספים.

נייר העמדה מציג את המצב המשפטי הנהוג היום בתחום האשפוז הכפוי והיחס למאושפזים, וכן מציג את תפיסתו של האגף הרואה בכלי הקשירה במסגרת אשפוז כפוי כלי מיותר המקיים פגיעה קשה ביותר במטופלים.

הוועדה הוקמה בעקבות חשיפת המקרה של נועה (שם בדוי) אשר נקשרה בארבע הגפיים במשך 24 יום במחלקה הפסיכיאטרית בבית החולים תל-השומר. שחרורה של נועה מהקשירה התאפשר לאחר שהגישה, באמצעות האגף לסיוע משפטי, תביעה לשחרורה בבית המשפט המחוזי בתל אביב. כתוצאה מכך, בית המשפט הורה על העברתה של נועה לבית חולים אחר, בו אין קשירות של מאושפזים.

העקרונות המנוסחים בנייר העמדה הן:

1) לדעת האגף אין מקום לקשירת מטופלים פסיכיאטריים כדרך טיפולית או כאמצעי הרגעה לטווח ארוך. כך הדבר גם לגבי הגבלות נוספות כגון החזקה בבידוד. מדובר באמצעי פוגעני, בלתי מידתי ומשפיל אשר אין לו כל ערך טיפולי, ולכן יש להגביל עד מאוד את אמצעי הטיפול בדרך של קשירה, בידוד או הגבלה אחרת, ולהשתמש בו רק במקרים קיצוניים ומוגבלים בזמן.

2) על פי הנטען בנייר העמדה, על מנת לטפל במאושפזים במצב קיצוני, קיימות הגבלות חלופיות ופחות פוגעניות שבאמצעותן ניתן למזער מסוכנות גבוהה ולתת מענה למקרי קיצון של פגיעה עצמית או סביבתית. כך למשל ניתן לאשפז מטופלים בבתי חולים בעלי השגחה מיוחדת, ולדאוג לליווי צמוד שלהם ע"י איש צוות.

בנוסף, הומלץ על קיום מנגנון לפיו אנשי האגף יעודכנו מיידית על קשירת מטופל או בידודו, וזאת על מנת שיגיע עורך דין מטעם האגף לשוחח עם המטופל, ובכך ניתן יהיה להפחית את הפגיעה בזכויותיו המשפטיות והאזרחיות.

תגובות (2) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 13 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד