בע"ה י"א ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

הצעת חוק מבקשת לעצור את דיקטטורת בג"ץ

ארבעה ח"כים חתמו על הצעת החוק שנוסחה על ידי תנועת 'דרך חיים'

  • ט"ו שבט תשע"ז - 21:29 11/02/2017
גודל: א א א
ארכיון (דוד מיכאל כהן TPS)
ארכיון (דוד מיכאל כהן TPS)

חבר הכנסת מוטי יוגב (הבית היהודי) מקדם בימים אלה הצעת חוק המבקשת לשים סוף ל"מהפכה החוקתית" שהוכרזה לפני עשרים שנה אשר הביאה במרוצת השנים לנוהג בו בג"ץ פוסל חוקים שנחקקו בכנסת.

על הצעת החוק שחוברה על ידי עורך הדין אורי ציפורי מהתא המשפטי של תנועת 'דרך חיים' חתמו בימים האחרונים שלושה חברי כנסת נוספים מסיעות הקואליציה: דוד ביטן - יו"ר הקואליציה (ליכוד), ישראל אייכלר (יהדות התורה) ויהודה גליק (ליכוד).

קידום הצעת החוק במישור הפוליטי נעשה כחלק מקמפיין של התנועה "די לדיקטטורה של בג"ץ", במסגרתו הפגינו פעילי התנועה מול בית המשפט העליון, מול ביתה של נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור וחלקו חומרי הסברה רבים בתחום.

מתנועת 'דרך חיים' שיזמה את הצעת החוק נמסר: "שוב ושוב אנו נתקלים בקושי של נבחרי הציבור להוביל את המדיניות שבשמה נבחרו בגלל בג"ץ שתוקע להם מקלות בגלגלים. תושבי דרום תל אביב, המתיישבים ביהודה ובשומרון, הציבור החרדי - כולם נפגעים מהדיקטטורה של בג"ץ. הגיעה כבר מזמן העת שהכנסת תפעל להחזרת הסמכויות שנגזלו ממנה בידי בג"ץ ותפסיק את המצב שבו שופטים המייצגים אחוז זעום מהציבור קובעים עבור כולנו מה נכון ומה לא, מה מוסרי ומהי עוולה".

עו"ד אורי צפורי, ראש התא המשפטי של תנועת דרך חיים: "אני חושב שמדובר בהצעה חשובה והכרחית. ביהמ"ש העליון עשה מחטף בשנת תשנ"ו (1995). אין תקדים בעולם למצב שבו ביהמ"ש מכריז על מעמד על-חוקי של חוקים ונוטל לעצמו סמכות לביקורת שיפוטית על חוקים, ללא קיומו של מסמך חוקתי שלם וללא הסמכה מפורשת בחוק. אם עד כה פירש בג"צ את שתיקת הכנסת כהסכמה למהפכה החוקתית, הרי שהצעה זו מבהירה כי העם ונציגיו אינם מקבלים את המהלך. ככל שהציבור מעוניין בביקורת שיפוטית על החקיקה הרי שמהלך כזה יתכן רק במסגרת גיבוש חוקה שלמה שתהא לגביה הסכמה חברתית רחבה".

ח"כ מוטי יוגב שחתום על החוק מסר: "החוק הבא לבטל את יכולת הבג"ץ לבטל את חקיקת בית הנבחרים של העם, בא להשיב את הדמוקרטיה למדינת ישראל. כך היה נהוג עד לפני 20 שנה, כך נהוג במדינית מתוקנות וכך ראוי שיהיה החוק במדינת ישראל היהודית והדמוקרטית."

תגובות (3) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 13 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד