בע"ה י"ח ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

מה שתו החיילים הבריטיים במלחמת העולם ה-1?

שתייה חריפה של חיילים בריטיים ממלחמת העולם ה-1, נחשפה בחפירה ליד העיר רמלה

  • כלב אליהו
  • כ"ד אדר תשע"ז - 19:11 22/03/2017
גודל: א א א
בקבוקים של חיילים בריטים ממלחמת העולם השנייה_אסף פרץ רשות העיקות
בקבוקים של חיילים בריטים ממלחמת העולם השנייה_אסף פרץ רשות העיקות

חפירות ארכיאולוגיות נערכות בתקופה האחרונה ליד העיר רמלה, במסגרת העבודות לסלילת כביש 200, בשטחים החקלאיים של קיבוץ נצר סירני. לבד ממצאים ארכיאולוגיים 'נורמליים' שנחשפו במקום כגון פריטי צור, נמצאו גם מאות בקבוקים של שתייה חריפה ממלחמת העולם הראשונה באתר החפירות, בסמוך למבנה שבו שהו חיילים בריטיים במהלך המלחמה.

הארכיאולוגים המופתעים והנרגשים הסבירו את חשיבות הממצאים מבחינה מדעית. לדברי רון טואג, מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות, "בעדויות ההיסטוריות הכתובות, מופיעים בד"כ פרטים "יבשים" אודות פעילות החיילים בצבא הבריטי בארץ ישראל - כגון מספרי חיילים, כיווני תקיפה, ותוצאות הקרב. גילוי האתר הזה והממצאים שבו, מעניקים הזדמנות להציץ אל החלק הלא כתוב של ההיסטוריה, ולשחזר לראשונה את חי היום יום ואת הנעשה בשעות הפנאי של החיילים"..

(אסף פרץ, רשות העתיקות)

"חשפנו מבנה שחלקו העליון לא השתמר, ונראה כי מדובר ביסודות של צריף. מבנה זה, שימש בתקופה העות'מאנית לצרכים חקלאיים, ובימי מלחמת העולם הראשונה, הוא הוסב ע"י הבריטים לצרכי הצבא, אשר שיכן בו חיילים. בתוך המבנה גילינו עשרות כפתורי מדים, אבזמי חגורות, חלקי ציוד רכיבה, וממצאים נוספים שהיו שייכים לחיילים הבריטים. המבנה נשרף והתמוטט מסיבה שבשלב זה אינה ברורה".

"במרחק מטרים בודדים מהמבנה, חשפנו את המקום שבו השליכו החיילים פסולת. הופתענו לגלות, שלצד צלחות שבורות וסכו"ם, נמצא מספר עצום של בקבוקי שתיה קלה ושתיה חריפה. למעשה, כ-70% מהפסולת שהושלכה לבור האשפה, היו בקבוקי משקאות חריפים. נראה שהחיילים ניצלו את המנוחה שניתנה להם להפגת המתח באמצעות שימוש תכוף בטיפה המרה".

לדברי שרי מרק, אדריכלית, משמרת וחוקרת את נוכחות הצבא הבריטי בארץ-ישראל, "בחורף תרע"ז כבש חיל המשלוח המצרי, בפיקודו של ג'נרל אלנבי, את אזור הערים לוד ורמלה. לפני כיבוש ירושלים, חנה הצבא באזור בו התקיימה כעת החפירה הארכיאולוגית: המפקדה בביר סאלם- מחנה רמלה ומחנה סרפנד. הצבא שהה במקום כ-9 חודשים, עד שהתקבלה החלטה להמשיך את הכיבוש צפונה. המבנה שהתגלה בחפירה שימש את החיילים הבריטים, וזו עדות אותנטית נדירה וראשונה מסוגה לחיי היום יום הצבאיים של חיילי המשלוח בתקופת קצרה מאוד בזמן מלחמת העולם הראשונה".

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 15 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד