בע"ה כ"ה ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

זהירות – עוקץ

הצעת השקעה שמופצת ביישובי יו"ש ובקרב הציונות הדתית, מדליקה נורות אזהרה

  • מערכת הקול-היהודי
  • ח' אייר תשע"ז - 20:14 04/05/2017
גודל: א א א

פרשיות עוקץ שונות ומשונות, נוגסות בשוק הנדל"ן וההשקעות בישראל, אולם נראה כי הפיתוי לכסף קל, מביא משפחות לאבד את כספן שוב ושוב בהשקעות מפוקפקות.

ברק הס, בעליה של חברת ייעוץ והשקעות הפועלת בעיקר בקרב הציבור הדתי, מזהיר מפני חברת השקעות המפיצה בימים אלו הצעות בין היתר בקרב הציבור הדתי וביישובי יהודה ושומרון, ומבדיקה שנערכה עולה כי מדובר בהשקעה מסוכנת ביותר הנראית כעוקץ.

בשבוע שעבר קיבל הס מאחד מלקוחותיו בקשה לחוות את דעתו על הצעת השקעה שקיבל. "מיד הבנו כי סיכוי סביר שמדובר בעוקץ הבנוי בשיטת הפירמידה או דומה לכך, שיטה האסורה הן על פי ההלכה והן על פי חוקי מדינת ישראל, משום שהיא גורמת לכך שבאופן ודאי, חלק גדול מהמשתתפים בה יפסידו את כספם", מסביר הס.

"בהצעה נאמר שחברת השקעות בעלת סניפים בכל העולם, יודעת לייצר עבור לקוחותיה רווחים נאים של 6% בשבוע מהשקעות שונות! לא בשנה, לא בחודש – בשבוע!אלא שמדובר בהצעה בה ישנם כל אותות האזהרה הרלוונטיים של השקעות עוקץ, בפרט לאור אחוזי הרווח הגבוהים המובטחים".

מבדיקה עלה כי המייל מפנה ל"כתבה בתקשורת העולמית" אודות החברה, אך הקישור מפנה לאתר סיני בו יש כתבת יח"צ מוזרה. "אנו לא מכירים אף בית השקעות שהיה שם כתבה כזו, וככתבה בלעדית, להוכחת יכולותיו. העניין הזה מצטרף לעיצוב החומרים השיווקיים שלהם וליכולות הניסוח. הייתי מצפה ממי שמרוויח 4% בשבוע כבר כמה שנים שיצליח להרשות לעצמו מעצב וכותב תכנים קצת יותר מוצלח...".

"אחד הדברים הראשונים שזעק לי היה אחת מכותרות המשנה של האתר: "שיווק שותפים", שזהו לעיתים רבות שם מכובס לפירמידה", הוא מפרט. "בשיטת הפירמידה הרווחים של מי שנכנס מוקדם מבוססים בעיקרם על עמלות שהוא קיבל בזכות אנשים אחרים שהוא הכניס ולא על מכירות אמיתיות של מוצר או שירות בעלי ערך.המשמעות הנסתרת של השיטה הזו אומרת שבהגדרה, תמיד, הראשונים ירוויחו בעוד אחיהם יפסידו... וכמובן שאסור להכניס אדם לעיסקה בה אתה יודע שהוא (או הבאים אחריו) יפסידו בוודאות את כספם".

גם מסמכי ההתאגדות המופיעים באתר החברה הדליקו נורות אזהרה."הם לא ניתנים להגדלה, אי אפשר לקרוא בהם כלום, אי אפשר לאשר מהם אפילו שאכן נרשמה חברה כזו. אבל דבר אחד כן אפשר לראות בעמוד הזה: החברה הזו לא רשומה בארץ כלל. זו חברה אפריקאית... אתם אוהבים להשקיע בבתי השקעות אפריקאיים? מכירים את החוקים שם? את המיסוי? את הפיקוח? משהו?", הוא אומר.בנוסף, דרכי העברת הכספי לחברה מפותלות ומסוכנות.

הס מספר כי לאחר שליחת המייל התברר להם שעשרות משפחות מישובים דתיים כבר מושקעות ב"חברת ההשקעות" המדוברת, ורבות מהן התפתו לעסקה הקורצת, ואף מביאות לפירמידה חברים נוספים, על אף שהן מודות שהחברה נראית בעייתית במיוחד.

"בשיחה עם אחד המשקיעים הוא סיפר לנו למשל כמה דברים שלא כתובים במייל: שהחברה אמנם עושה (כביכול) 4% בשבוע אבל לא הכל מחולק למשקיעים היא גם לוקחת לעצמה דמי ניהול מתוך זה. הוא גם סיפר לנו שאת הקרן שאתה מכניס בתחילת השנה אי אפשר למשוך במהלך השנה אלא רק את הרווחים, אותם כאמור אי אפשר לקבל בדרכים קונבנציואליות (העברה/צ'ק וכדומה) אלא רק באמצעות כלים אחרים, שלכאורה אינם עומדים במסגרת החוק. גם הוא עצמו העריך ש-50% שהחברה הזו תפשוט את הרגל ושזו הונאה – ובכל זאת כל עוד זה מרוויח – למה לא ליהנות מזה".

הטיעונים החרידו את הס. "חשוב לנו שתדעו שמדובר על "אחד משלנו", מישהו שגר באחד היישובים, ויש "תחתיו" בתוכנית הזו כבר יותר מ-30 אנשים. זה אומר שהוא אכן הרוויח בחודשים האחרונים סכומי כסף גדולים, אך בוודאות גבוהה רוב האנשים שתחתיו או שייכנס מתחתם – יפסידו שם את כל כספם!. אל תתנו לסברות סרק כמו "זו השקעה בסיכון גבוה, אבל מה אכפת לכם, שימו פה רק 10% מכספכם", לעבוד עליכם".

"אם מישהו מחפש איפה לאבד 10% מהונו, אני ממליץ בחום על קופות צדקה שונות (שם גם אפשר לנסות את הקב"ה ולבקש ברכה עד בלי די), ולא על השקעות מהסוג הזה...", הוא מוסיף, ומסכם כי "הדבר הכי חשוב הוא תמיד השכל הישר: אין מתנות חינם, אין רווחים של 4% בשבוע. פשוט אין".

יש לציין כי לאחרונה נחשף בתכנית "הכל כלול" בערוץ 10, עוקץ נדל"ן בעיר אריאל בה שיווקו בעלי חברה דירות לבנייה על קרקע שאינה מאושרת לבנייה, ועל פי החשד הונו מספר משפחות במאות אלפי שקלים.

להצטרפות בחינם לרשימת התפוצה של "ברק ייעוץ והשקעות" לקבלת טיפים בנושאים כלכליים לחצו כאן.

תגובות (2) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 7 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד