בע"ה י"ח ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

'עמיתים לטיולים' רכס חצרה - טיול למיטיבי לכת

יומיים ברכס חצרה: נחל צפית תיכון ותחתון, לינה בשדה הבולבוסים בבוקר עליה להר צין וירידה ונחל החלק, בהדרכת מורת הדרך נצה גאן.

• עמיתים לטיולים
  • י"ד סיון תשפ"א - 12:09 25/05/2021
גודל: א א א
רכס חצרה, (צילום: עמית אררט)
התכנסנו בבוקר בחניון הרכבים של מצד תמר שליד המחצבה הצמודה לכביש 25 בקטע בין דימונה לצומת הערבה. משם התחלנו את היום בזחילה מאתגרת בתעלת ביוב תחת הכביש. עלינו לשלוחה עם מקבץ של גלי קבורה - טומולי, משם טיפסנו למצדית תמר, שרידי מבנה רומי רבוע, בה קיבלנו הסבר ממורת הדרך נצה גאן על אסטרטגיות צבאיות, על איזור רכס חצרה המתחיל בגבולו הדרומי של מדבר יהודה עד לנגב הצפון מזרחי.
ירדנו משם לכיוון דרום מזרח אל עין צפית הממלא בריכה עמוקה, אשר אמיצי הלב התרעננו בה ושם עצרנו לארוחת בוקר. לאחר מכן צעדנו בעוז בנחל צפית תיכון, תוך עקיפת שלושה מפלים מרשימים פעמיים מימין ופעם משמאל. את המפל של נחל צפית תחתון ירדנו מי בחבל ומי בדרגיות. נעזרנו כדי לצלוח את הערוץ המלא בבולדרים בסולמות עד לנקודה בה הנחל הופך לקניון תלול וצר שם עצרנו ונצה סיפרה על אסון נחל צפית ופגשנו את פינת הזיכרון בנחל עם שמות הנספים מהמכינה הקדם צבאית.
לאחר סיום המסלול והקפצת נהגים לרכבים נסענו אל שדה הבולבוסים לחניית לילה. עייפים אך מרוצים הגענו אל לב המדבר, בטרם עליית הלבנה ללינה תחת שמי המדבר זרועי כוכבים. השכמנו קום למחרת וטיפסנו אל הר צין הלוא הוא הר ההר, הטיפוס היה מפרך תלול עם סולמות והשתלשלות בסדקי ההר, אך בסופו זכינו לתצפיות נפלאות של 360 מע'. אך גם הירידה הייתה מורכבת וקצת מפחידה.
לאחר הירידה מהר צין עצרנו בשדה הבולבוסים וקיבלנו הסבר מניצה על מקורם של אותן אבנים עגולות ומשונות המכסות את אדמת המדבר.
את המשך היום בילינו לאורך מעלה נחל החלק, נחל זרוע בולדרים וסולמות. טיפסנו ממנו אל הר החלק, ומשם בשביל ג'יפים רחב לנקודת הקפצת הנהגים חזרה לרכבים שחיכו בפניה לשדה הבולבוסים מהכביש הפנימי של מפעלי צין להפקת פוספטים.

תודות ל: נצה גאן על ההדרכה מלאת הידע והובלה בטוחה במסלולים המאתגרים, רון חרמוני להט שעשה עם נצה את מסלולי ההכנה, עמית אררט על ההפקה ותיפעול היומיים במדבר, חליל שומר הרכבים המסור.
לכל המטיילים הנפלאים שהפכו את היומיים הללו לחווייה נהדרת.