בע"ה י' ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

עמנואל: "בנות 17 הרו לפועלים ערבים"

בעמנואל התעוררה סערה על רקע העסקת פועלים ערבים במקום. תושבים מתלוננים על התבוללות של ממש וסכנה ביטחונית, ויחד עם זאת על סתימת פיות. "הגיעו מים עד נפש, מבקשים עזרה". יו"ר המועצה: "לא היה ולא נברא"

  • יהודה פרל, הקול היהודי
  • ג' כסלו תשע"ה - 20:13 25/11/2014
גודל: א א א
הישוב עמנואל
הישוב עמנואל

על רקע סוגיית העבודה העברית שצפה לה לאחרונה, כשבעלי עסק רבים פטרו את עובדיהם הערבים והחלו להעסיק תחתם יהודים, גם במועצה המקומית עמנואל בשומרון התעוררה סערה בנושא.

"פה בעמנואל יש כניסה חופשית יומיומית של פועלים ערבים", מספר בשיחה עם הקול היהודי רפאל ששון המתגורר בישוב. "מנקי רחובות, גננים ועובדי תחזוקה של המועצה המקומית. תוסיף אליהם קבלני שיפוץ שונים שמגיעים לעבודות פרטיות. יש גם ערבים "פלסטינים" וגם ערבים "ישראלים"".

אתר בנייה בעמנואל

ששון מונה בפנינו שלוש סיבות להתנגדותו, יחד עם תושבים רבים לדבריו, להכנסת פועלים ערבים לישוב. "הם גוזלים את הפרנסה של הקבלנים היהודים. לתושבים כאן אין פרנסה בו בזמן שהמועצה משלמת לפועלים ערבים מבחוץ". הסיבה הראשונה חשובה לששון, אך מבחינתו היא לא העקרית. "דבר שני זה הבעיה הביטחונית. זה פיקוח נפש להכניס אותם לכאן, אנחנו לא רוצים שהם יתקרבו בכלל. על חלק מהפועלים בכלל אין שמירה".

הסיבה השלישית, שכנראה הייתה חשובה ביותר לששון, היא נושא ההתבוללות. "אנחנו לא רוצים ערבים ערלים שיגיעו לפה ויתעסקו עם הבנות שלנו. זה קרה כאן ולא רק פעם אחת. הפועלים הערבים מגיעים לכאן ולפעמים מביאים איתם חברים שלהם שעושים כאן חגיגות ומפילים בנות תמימות".

"לנערות בישוב יש ילדים מקשר עם ערבים". הישוב עמנואל

"לנערות בישוב יש ילדים כתוצאה מקשר עם פועלים ערבים"

אם אתם שואלים עד היכן מגיע המצב, ששון פורס את התוצאות: "בישוב מתגוררות מספר בנות שיש להן כבר ילדים מערבים. מדובר בבנות למשפחות חרדיות שגרות כאן, ואני מדבר איתך על בנות צעירות, בנות 17 ו-18 (שמות הנערות שמורים במערכת הקול היהודי י.פ). הם פשוט מגיעים לכאן עם תעודות הזהות הכחולות שלהם, ואם אתה מנסה להעיף אותם אומרים לך שאתה גזען, שמותר להם להגיע".

"כל מי שמתחיל לדבר על התופעה, מיד אומרים שהוא ימין קיצוני וסותמים לו את הפה. פעם עשיתי כאן הפגנה קטנה והזמינו עלי משטרה. השוטרים אמרו לי שהערבים האלו יש להם תעודות זהות כחולות ומותר להם להגיע לישוב. עניתי להם שגם למחבל בירושלים היה תעודת זהות כחולה והיו לו אישורים. המצב גרוע", אומר ששון במעט ייאוש. "הגיעו מים עד נפש. הרבה אנשים אומרים לי כל הכבוד על הפעילות, אבל כולם מפחדים לעשות משהו ולפתוח את הפה. יש אווירה של ייאוש".

"סכנה ביטחונית". פיגוע סמוך לעמנואל בו נהרגו 7 יהודים ו-20 נפצעו (ארכיון)

לטענתו של ששון, הכל נובע ממניעים של כסף ואת האצבע המאשימה הוא מפנה לראש המועצה עזרא גרשי. "ראש המועצה פה הוא פוליטיקאי חכם. הוא יודע שכולם פה לא רוצים ערבים אז הוא מפרסם שהוא מחפש עובדים יהודים. 'תמצא לי ואני מחליף'. הוא חושב שאנחנו מפגרים. אני יכול לספר לך על פועלים יהודים שעבדו אצלו", ממשיך ששון לספר, "הוא נתן להם יחס משפיל ומבייש. לערבים הוא נותן יחס יותר טוב. הוא מפרסם שהוא מחפש פועלים יהודים ואתה בטוח שהוא צריך עזרה. אם הוא באמת תקוע, שיחזיר את כל העובדים היהודים שהוא פיטר וזרק בבושת פנים".

"גרשי, ראש המועצה בעצמו, שיפץ את כל הבית שלו עם פועלים ערבים. פעם אמרתי לו שאשתי לא יכולה לצאת לחצר לתלות כביסה כי הפועל הערבי שעובד אצלו בבית מסתכל עליה כל הזמן ותוקע בה מבטים. מה הוא ענה לי? 'אתה מקנא בו שהוא חתיך יותר ממך'. יש כאן זלזול משווע בתושבים שמתלוננים".

"אנחנו צריכים כאן עזרה מבחוץ. שאנשים יבואו להילחם אתנו. שיביאו שלטים ונעשה כאן הפגנה", מבקש ששון.

"לא היה ולא נברא". עזרא גרשי ראש המועצה

כשפנינו לעזרא גרשי לקבל את תגובתו לטענות הקשות שעלו במהלך הראיון עם ששון, הוא ענה שאינו מכיר תופעה של סתימת פיות בישוב. "לא מכיר דבר כזה. כל אחד יכול להפגין על מה שהוא רוצה. אף אחד לא יכול לסתום פיות". אך מיד הוא מציין, כי "מי שרוצה לצעוק על פועלים ערבים או להעיף אותם, בשביל זה יש משטרה".

"כולם מסכימים שבלי ערבים היה הכי טוב"

"עובדים אצלנו שלושה ערבים בניקיון ואחד בגינון, חוץ מזה יש עוד קבלנים ופועלי בניין ערבים. כולם מסכימים שבלי ערבים בכלל היה הכי טוב, הלוואי שהיינו יכולים להסתדר בלי ערבים בכל הישוב והמדינה בכלל. אני פרסמתי שאני מחפש פועלים יהודים, אם יש אני אשמח", אומר גרשי ומדגיש, "אבל שלא יבקשו מחיר גבוה".

לגבי הטענה שפועלים ערבים הפילו בחכתם נערות המתגוררות בישוב, אומר גרשי על הדברים "לא היה ולא נברא. אנחנו מקפידים להביא פועלים מבוגרים בגילאי 40-50 ולא צעירים. כולם עברו בידוק שב"כ ויש עליהם אבטחה צמודה או פועל יהודי שעובד יחד איתם". לדבריו של ששון שאמר כי פועל ערבי שהועסק אצל גרשי תקע מבטים באשתו, מגיב גרשי "אני אבדוק את הסיפור. אבל יש גם נערים שמסתכלים. לא כולם זכו לשמירת העיניים ובטח שלא ערבים".

"מי שנתקל בהתבוללות שיפנה אלינו". בנצי גושפטיין מנכ"ל ארגון להב"ה

בנצי גופשטיין מארגון להב"ה העוסק בהצלת בנות מטמיעה, שאף פרסם את קריאתו של ששון להגיע ולהפגין ביישוב, מסר בתגובה לכתבה: "לצערי יש הרבה שחושבים שמהדרין במצוות ויכולים להקפיד כביכול על כל מיני חומרות, אבל בהלכות פשוטות של הצלת יהודים ופיקוח נפש מהתבוללות הם מזלזלים. אני קורא להם להקפיד על כל המצוות. כל מי שנתקל בסיפור כזה של התבוללות, שיפנה אלינו וננסה לעזור".

תגובות (11) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


5 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 14 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד