בע"ה י"א ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

"לנסח עבור הציבור מהי מדינה יהודית"

מחר (ב') יתקיים בירושלים כנס חרום בעניין החקיקה נגד התורה והדת במדינת ישראל. "כינוס מעניין ששם את האצבע על הנקודה הנכונה", אומרים בתא המשפטי של דרך חיים

  • ו' טבת תשע"ה - 21:04 28/12/2014
גודל: א א א

מחר (שני) יתקיים בבנייני האומה בירושלים כנס חרום בעניין החקיקה כנגד התורה והדת בישראל. בכינוס, שהופק ביזמתו ובעידוד של הרב צבי טאו, צפויים להשתתף הרבנים הראשיים לישראל וכן רבני ערים וראשי ישיבות מכל המגזרים.

הנושא סביבו נסוב הכנס הינו "ההתקפה החמורה על התורה והיהדות במדינת ישראל בתקופה האחרונה”. לקראת הכינוס נסקרו בפני עשרות רבנים כעשרים חוקים העומדים על סדר היום ופוגעים בסטטוס קוו, בזהותה היהודית של המדינה, בתא המשפחתי ובמעמדה של הרבנות הראשית.

"אנו חושבים שמדובר בכינוס מעניין ששם את האצבע על הנקודה הנכונה", אומר עו"ד אורי צפורי מהתא המשפטי של תנועת דרך חיים. “עיקר הבעיה הקיימת כיום הוא הפער בין מה שהעם חושב לבין מה שמותר לו להביע. נוצר מצב אבסורדי שבו החוקים אונסים את השיח ומכניסים אותו בכח לתוך גבולות שאינם מתאימים לציבור, למעשה אין לציבור כל אפשרות להביע את מה שהוא באמת היה רוצה. גם כאשר הציבור בוחר בנציגים ותולה בהם תקוות, בסופו של דבר נוצר ניתוק בין הציבור ובין נבחריו כיון שנבחרי הציבור אינם מצליחים לפרוץ את גבולות השיח שקובע החוק וממילא לא מצליחים להביא לידי ביטוי את מה שרצה הציבור. זה לא שלטון החוק זו עריצות החוק".

עו"ד אורי ציפורי מהתא המשפטי ב'דרך חיים'

"לצייר בצורה בהירה מה מתכוונים במילים 'מדינה יהודית'"

עו"ד צפורי מתייחס גם לקושי שבו נתקלים אנשים המבקשים לקדם חקיקה יהודית, גם כאשר הם בוחרים לקדם חוקים שהם לכאורה הכי טרוויאלים ושאמור להיות עליהם קונצנזוס רחב כביכול. "הבעיה שלנו, ציבור יראי ה'” מוסיף עו"ד צפורי, "היא שטרם השכלנו לצייר בצורה בהירה למה אנחנו מתכוונים כשאנחנו אומרים "מדינה יהודית".

"מה שמאפשר לעריצות החוק הנכחי להוסיף ולהתקיים היא העובדה שאנחנו טרם הצלחנו לפזר את הערפל סביב הכוונות שלנו, וכשיש ערפל כל אחד נכנס לפראנויה סביב הפחדים שנוגעים לו; אחד חושב שמדינה יהודית הכוונה חידוש ארבע מיתות בית דין, אחד חושב שמדינה יהודית תאסור עליו לעשות את הדברים שהוא נהנה מהם וכן הלאה. כל עוד לא הצלחנו לצייר בבהירות מהי המדינה היהודית אליה אנחנו מתכוונים קיימת בציבור חרדה מהמושג הזה, וכשבציבור קיימת חרדה אזי אפילו הצעות החוק הקטנות והשוליות ביותר, שמנסה ציבור יראי ה' לקדם, נתקלות בהתנגדות ונתפסת כחשוכה ופרימטיבית".

"במקום לרוץ לכנסת עם הצעות חוק שוליות שלגביהן "לא אבדה תקוותנו" שאפשר להצליח להעבירן, צריך לפנות בראש ובראשונה לציבור. עיקר המאמץ צריך להיות לנסח טוב עבור הציבור מהי המדינה היהודית עליה מדברים. ככל שנצליח לפזר את הערפל מעיני הציבור ולהמחיש לו שהמדינה עליה אנחנו מדברים היא בעצם גם המדינה שהוא היה רוצה, ואני מאמין שאלו הם פני הדברים, אז תפתח בפנינו האפשרות לחולל שינוי אמיתי. רק כאשר יהיה ציבור רחב שמבין שהמדינה היהודית עליה מדברים היא המדינה שהוא רוצה, אפשר יהיה לפנות לכנסת ולשנות לא רק חוקים קטנים ואיזוטריים אלא גם חוקים קצת יותר משמעותיים ויסודיים".

צפורי מציין כי בתא המשפטי של תנועת דרך חיים עוסקים כעת בדיוק בנושאים הללו ומנסחים חוקים שיתנו לציבור תמונה שלמה וברורה עמה לדבריו הוא יוכל להזדהות. “יש לנו כבר סדרה של מספר חוקים שעושים הרבה סדר בראש ואני מאמין שחלק גדול מהציבור ירגיש שהחוקים הללו מבטאים בדיוק את מה שהוא חושב. אנו מקווים ששיתוף פעולה בין כל הגורמים שהדבר יקר לליבם, יוביל להתקדמות משמעותית של הפרוייקט". מסכם צפורי.

תגובות (3) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 14 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד