בע"ה י"ט אדר ב תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

העלבת הרבצ"ר: האם האישום ימחק?

שופטי העליון המליצו לפרקליטות לשקול מחיקת כתב האישום נגד הרב אליצור סגל שביקר בחריפות את הרבצ"ר ישראל וייס

  • אלחנן גרונר, הקול היהודי
  • ט' שבט תשע"ה - 16:45 29/01/2015
גודל: א א א
הרבצר לשעבר, ישראל וייס דובר צה"ל
הרבצר לשעבר, ישראל וייס דובר צה"ל

האם ימחק כתב האישום שהוגש נגד הרב סגל?

שופטי בית המשפט העליון הורו ביום שני האחרון לפרקליטות להודיע בתוך 14 ימים האם בכוונתה להיענות להמלצתם ולמחוק את כתב האישום שהוגש כנגד הרב אליצור סגל מעפרה.

הרב סגל הואשם בהעלבת עובד ציבור בשל מאמר חריף שפרסם כנגד הרבצ"ר לשעבר ישראל וייס על רקע השתתפותו בגירוש יהודי גוש קטיף.

בית משפט השלום הרשיע אותו ובית המשפט המחוזי בהרכב של שלושה שופטים הותיר את ההרשעה על כנה ודחה את הערעור שהגיש עורך דינו איציק בם. סגל לא ויתר והגיש בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון. ביום שני נערך דיון במהלכו מתחו השופטים ביקורת על הגשת כתב האישום בעניין והמליצו לפרקליטות לחזור בה מהגשתו. בתוך 14 יום יצטרך פרקליט המדינה שי ניצן להכריע בעניין.

"יש לקוות כי בית המשפט העליון ישים סוף לניסיון של הפרקליטות להשתמש בשררתה כדי לסתום פיותיהם של אלה המבקרים את הממסד", אמר אמש לקול היהודי עו"ד יצחק בם המייצג את סגל. "קברניטי הפרקליטות צריכים ליישם את ערכי הדמוקרטיה הלכה למעשה וללמוד לגלות סובלנות כלפי דעות שהם לא מסכימים איתם, גם אם מדובר בהתבטאויות חריפות כלפי ברגים ראשיים במכונת גירוש היהודים מגוש קטיף.

הפרשה, יש לציין, נמשכת קרוב לעשור. המאמר בגינו הוגש כתב האישום פורסם באתר מנהיגות יהודית בידי הרב סגל בעת ששימש כעורך האתר. הביקורת התייחסה לענייני מוסר לחימה, צניעות, שבת, כשרות, וגירוש יהודים. רק שנה וחצי לאחר פרסום המאמר פנו מהמשטרה לרב וייס והציגו אותו בפניו, ובעקבות כך הוגש כתב האישום.

"נתחיל למנות את האירועים החמורים אשר הובילו את הרבנות הצבאית מטעם אל השפל הנוכחי", כתב הרב סגל במאמרו."ראשית, מאז תחילת הלחימה צה"ל מסכן את חייליו על מנת להימנע מפגיעה באוכלוסיית האויב. התנהגות זו לא רק שהיא אנטי-הלכתית אלא גם אנטי אנושית - שום צבא בעולם לא נהג ולא נוהג כך... בעיר קודשנו ג'נין נפלו 31 מחיילינו בגלל התנהגות מחפירה וקודם לכן נפלו שישה מחיילינו בקבר יוסף לאור אותה תפיסה", כתב הרב סגל.

"מי אם לא הרב הצבאי הראשי היה אמור להוציא פסק הלכה חתוך וברור שיגיע לכל חייל וחייל ולכל קצין וקצין המחייב אותו להגן קודם כל על חיי חבריו הלוחמים לפני חיי האויב? אבל הרב הצבאי הראשי שתק ושתיקתו רועמת יותר מאלף רמקולים. הרב הצבאי הראשי שותף לרצח – איסור ייהרג ובל יעבור".

"שנית, מאז קום המדינה משרתות חיילות בצבא... לפני חמש שנים החל שינוי כאשר שרות הבנות הפך להיות צמוד לשרות הגברים. דבר המביא מדי יום לסיטואציות של איסורי עריות החמורים ביותר...הרב הצבאי הראשי שותף לגילוי עריות – איסור ייהרג ובל יעבור", הוסיף ומנה הרב סגל.

"שלישית, חילול שבת. בכל יחידות צה"ל כיום מחללים שבת שלא לצרכים מבצעיים על ימין ועל שמאל. השבת מזולזלת לגמרי במחנות צה"ל. אבל, בפינוי חוות גלעד נשברו כל הקודים כאשר אילצו חיילים שומרי מצוות לחלל שבת ללא שום צורך.הרב הצבאי הראשי שותף לחילול שבת שהוא איסור סקילה".

"רביעית, כשעלתה תכנית ההתנתקות לאוויר. תכנית הכרוכה בהריסת ישוב הארץ בהגליית אלפי יהודים. מי אם לא הרב הצבאי הראשי היה אמור להוציא פסק הלכה חד משמעי האוסר על כל חייל קצין או אזרח לקחת חלק בתכנית מתועבת זו? אבל הרב הצבאי אינו שותק אלא מגבה את התכנית מעל כל במה. הרב הצבאי הראשי שותף לביטול מצוות ישוב הארץ השקולה ככל התורה כולה".

"חמישית, לכולנו ידוע מה המצב האמיתי בבסיסי צה"ל. לכולנו ידוע באיזה רמה נשמרת שם הכשרות באיזה רמה מקיימים שם מצוות. הרב הצבאי הראשי שותף להאכלת מאות אלפי יהודים באיסורי דאורייתא".

"נסכם אם כן את קווי דמותו של הרב הצבאי הראשי", כתב הרב סגל, "מסייע לרצח – איסור סקילה, מסייע לגילי עריות – איסור ייהרג ובל יעבור, מסייע לחילול שבת – איסור סקילה, מסייע לביטול מצוות יישוב הארץ – השקולה ככל התורה כולה. די בזה ואין צורך להשלים את דמותו".

"הרבצ"ר היה צריך להוציא פסק הלכה האוסר להשתתף בגירוש" - חיילים מתפללים בגירוש מנווה דקלים (דובר צהל)

התלמידים העידו על התנהלות הצבא

במהלך המשפט שנמשך שנים ארוכות, העלה עו"ד איציק בם שיצג את הרב סגל, טענות רבות ומגוונות.

הרב סגל הביא עדים שיחזקו את דבריו על התנהלות צה"ל, כך הובא תלמיד של הרב ששירת כמשגיח כשרות בביסל"ח 5. המשגיח תיחקר את הטבחים בבסיס ולפי דברי עצמם כולם היו גויים רוסיים מה שמביא לבעיית בישול עכו"ם.

עד נוסף ששירת בגדוד הנח"ל החרדי סיפר אף הוא על בעיות כשרות חמורות כאשר ראה טבחים רוסים גויים מכינים בכלי המטבח באחד הבסיסים הגדולים שניצלים בשריים עם חלב.

עד נוסף תיאר את בעיות הצניעות במהלך שירותו בסדיר בגולני, ובמילואים. באחת הפעמים אף ישנו חיילי יחידתו יחד עם חיילות באותו אוהל.בכל המקרים ידם של אנשי הרבנות הצבאית, באם נדרשו בכלל לבעיה, היתה קצרה מלהושיע.

"זו לא העלבה אל ביקורת מקצועית"

העדים הגיעו בכדי להוכיח בין השאר את טענת ההגנה של הרב סגל – טענת "אמת דיברתי", שיש בה בכדי להגן על התבטאויותיו מפני הגדרת העלבה.

מצד התביעה העיד הרבצ"ר וייס שטען כי אין שמץ של אמת בטענות וסיפר כמה נפגע מהמאמר.

בתגובה לטענת התביעה כי מדובר בהעלבת עובד ציבור השיב הרב סגל כי "המאמר הזה אין בו עלבון, אלא חוות דעת מקצועית ולכן לא שייך להגדיר זאת במושגים של עלבון, אלא כחוות דעת מקצועית על התפקוד שלו בתחום המקצועי שבשבילו הוא התמנה לרב.... זו לא לשון פוגעת אלא מקצועית. זה כמו שאתה בא לרופא והוא אומר לך מהי מחלתך, זהו לא עלבון אלא חוות דעת מקצועית, כך גם מה שכתבתי הינה חוות דעת מקצועית ואובייקטיבית".

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


3 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 19 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד