בע"ה י"ח אדר ב תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

השתא הכא: עולה לרגל עם קרבן פסח

מידי שנה עולה נעם פדרמן לרגל עם גדי לקרבן פסח. השנה הוא מזמין: "בואו להקריב איתי פסח במועדו"

  • יהודה פרל, הקול היהודי
  • י"ב ניסן תשע"ה - 12:46 01/04/2015
גודל: א א א
נעם פדרמן עם גדי בירושלים. ארכיון (באדיבות המצלם)
נעם פדרמן עם גדי בירושלים. ארכיון (באדיבות המצלם)

כבר יותר מעשר שנים עולה נעם פדרמן בערב פסח מחברון לירושלים כדי לזכות להקריב קרבן פסח במועדו. אולם כל שנה המשטרה מונעת ממנו את הדבר.

"בתורה כתוב שיש חובה להקריב קרבן פסח. זוהי אחת משתי המצוות שמי שלא עושה אותה מתחייב בכרת", אומר פדרמן בשיחה עם הקול היהודי ומוסיף "למרות שבית המקדש אינו בנוי, ניתן להקריב את הקרבן אפילו שאין בית מקדש. צריך להקריב במקום המזבח, והיום אין בעיה להביא מזבח, יש כמה כאלו ניידים ומוכנים לשעת הצורך".

פסח בקול היהודי - יוצאים מעבדות לחירות

פדרמן מעוכב עם הגדי. ארכיון

פדרמן מציין שטומאת מת דחויה בציבור, כאשר רובו של עם ישראל טמאי מתים, ולכן הוא מסתפק בטבילה כדת וכדין. "אני לא יודע לשחוט, אבל סיכמתי עם כהן אחד שיודע לשחוט, שבמידה ויתאפשר להקריב אז הוא ישחוט עבורי ויעשה את המצווה כפי שדורשת ההלכה". פדרמן מציין שהשנה, בה ערב פסח חל ביום שישי, היא שנה מיוחדת. "אם יתאפשר להקריב את הקרבן, אי אפשר ללכת בחזרה הביתה וצריך לקחת אופציה שיתאפשר להקריב את הקרבן ולמצוא מקום בירושלים לשהות בו בחג".

"בעבר היו כמה ניסיון להקריב קרבן פסח", הוא מספר. "רבי יהושע בן חנינה ניסה ולא הצליח, רבי יחיאל מפריז ובעלי התוספות אמרו שאם יתאפשר על ידי "האומות" הם יקריבו, ו'החתם סופר' שלח מכתב ל'נודע ביהודה' שאם ירשו הטורקים, ששלטו אז בארץ, נקריב קרבן פסח. כל זה היה בעבר וגם היום לא חסרים רבנים שמתירים, ובראשם הרב ישראל אריאל ראש מכון המקדש". לדבריו, גם הרבי מליובאַוויטש סבר שהיום יהודי ירושלים מתחייבים בהקרבה ועל כן קרא לחסידיו לאחר מלחמת ששת הימים, לעזוב את ירושלים לקראת חג הפסח.

פדרמן ובני חבורתו מגיעים לעיר העתיקה בירושלים עם הגדי, ומה קורה אז? "לצערי הרב, מידי שנה השלטונות לא נותנים לנו לעשות את זה. כל שנה יש סיפורים הזויים כשבלשים עוקבים אחרינו ובסוף מחרימים את הגדי ומעכבים אותנו. למה חג הקרבן אפשר לחגוג ולמה להתפלל בבית הכנסת זה מותר, ולהקריב קרבן פסח בהר הבית, המקום הכי קדוש לעם ישראל, אי אפשר?!", תמה פדרמן. "בעזרת ה', אם נתעקש כל שנה, זה יקרה בסוף".

מעוכב לחקירה... הגדי של פדרמן. ארכיון

לסיום מזמין פדרמן את הציבור להצטרף אליו. "נפגשים ביום שישי בשעה 13:30, חצות היום, בשער האשפות בירושלים. מוזמנים להצטרף".

תגובות (3) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


1 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 17 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד