בע"ה ט"ו ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

"תיקון החורבן – התווית דרך חיים חדשה"

הרב יוחנן בן זכאי, חבר בהנהלת דרך חיים, סובר כי תיקון החורבן נעוץ בשינוי הנורמות הציבוריות של העולם כולו על ידי העם היהודי

  • יהודה פרל, הקול היהודי
  • י' אב תשע"ה - 23:38 26/07/2015
גודל: א א א

לרגל צום תשעה באב, בו מציינים קהילות ישראל את חורבן בית המקדש והגלות הארוכה, שוחחנו עם הרב יוחנן בן זכאי, ראש כולל בקרית ארבע וחבר בהנהלת תנועת דרך חיים. הסיבה הגורמת לצום, סובר הרב יוחנן, היא העובדה שעם ישראל לא קם ומתקן את העולם על פי צווי ה'.

"ראשית לכל חשוב להגדיר על מה אנחנו צמים ועל מה אנחנו אבלים", פתוח הרב יוחנן. "על פי פשט ההלכה בזמן שישראל אינם נשלטים על ידי אומות העולם יכולים לבטל את צום תשעה באב. אינני רוצה להכנס לדיון ההלכתי, אבל בשורה התחתונה המציאות היא שכיום מוסכם על כל החוגים שומרי התורה שלמרות התמורה שחלו בחיי עם ישראל בשנים האחרונות תמורות אלו אינן מצדיקות ביטול מנהגי האבלות על חורבן הבית".

"מה אם כן הוא הדבר שעליו אנחנו צמים? העם היהודי ברובו המוחלט רואה במורשת היהודי מקור לגאווה ואבוקה שיש ללכת לאורה ועם זאת ישנם שני גורמים מרכזיים שמונעים מאיתנו מלממש את חזון התורה והנביאים בארצינו הקדושה.

"להתוות נורמות חיים מתוקנות לעולם". הרב יוחנן בן זכאי

"הגורם הראשון" מסביר הרב יוחנן, "הוא התרבות של המערבית שממנה עם ישראל ניזון. תרבות זו משאירה אותנו פוסחים על שני הסעיפים, מאמינים במורשתנו מחד ופוזלים לעבר התרבות המערבית מאידך. הגורם השני הוא הפחד מפני אומות העולם. הפחד של מה יאמרו הגויים אם נחיה את חיינו על פי אמות המידה של התורה הקדושה. מה יאמרו הגויים אם נתבע את זכותנו על הארץ".

| "להתוות נורמות חיים מתוקנות לעולם"

"נראה ששני גורמים אלו תלויים זה בזה, כי כל עוד העם היהודי רואה את עצמו כצרכן תרבות של המערב ולא כמי שאמור להתוות דרך ולקבוע נורמות חיים מתוקנות לעולם, לא נוכל להשתחרר מהפחד לנהל את חיינו בעצמאות", קובע הרב יוחנן, ומוסיף "גם הכירסום ההולך ומתגבר בזירה הציבורית בכל ערכי היסוד של היהדות נובע מאותו גורם, כל עוד עם ישראל מתבונן באירופה וסובר שהיא מהווה אמת מידה להתנהלות נכונה. האם בגלל שאירופה מאלילה את הדמוקרטיה עד כדי שוויון עם מי שרוצה לכלות אותה, ועד כדי הרס עצמי, גם אנחנו צריכים לעשות כך?".

"אפשר לומר שהמקום בו ניכרת יותר מכל מחלת הגלות הזאת הוא הר הבית. הרי לפני אלפיים שנה נחרב הבית בפעם השניה ומאז ועד היום עם ישראל לא הפסיק לתבוע את הבית אפילו ליום אחד. מקום זה נגזל מאתנו ועליו נבנה מסגד. הימנעותנו מלטעון את הטענה הכי צודקת ובסיסית, הידועה לכל האנושות, שהר הבית שלנו, נובעת בדיוק ממחלת הגלות שעדיין לא התרפאנו ממנה. על כך אנחנו צמים בתשעה באב, שה' ירחם עלינו וירפא את המחלה הזאת".

"תחום הפעולה צריך לדעתי להיות בשני מישורים: האחד, לעבוד בכל הכח על מנת להציב תרבות יהודית מקורית מתוקנת לעומת התרבות המערבית שעושה שמות בכל תחומי החיים ומחליפה את המורשת היהודית והשליחות היהודית לתיקון העולם במטריאליזם ונהנתנות. התחום השני הוא תשובה ציבורית, לא במובן של תשובה פרטית של הרבה יחידים, אלא במובן של תשובה בתחום מצוות הציבור".

| "על היהודים להציב אלטרנטיבה לשינוי החיים הציבוריים"

"העם היהודי צריך להתעורר ולהשתחרר מהגלותיות הגורסת שהתנהלות המדינה על פי מערכות חוקים חילוניים היא ברירת מחדל שיכולה להתקבל על היהודי כפרט. אחת מחובותיו ההלכתיות של כל פרט מהעם היהודי היא שגם החיים הציבוריים יתנהלו על פי תורה. ככל שיותר יהודים יבינו את זה ויפעלו להציב את האלטרנטיבה הזאת וידרשו לממש את היעוד הזה – נוכל לחולל שינוי. הדברים אמורים הן כלפי החברה החרדית, שבאופן עקרוני מפקירה את התפקיד של השלטון ביד החברה החילונית, והן כלפי הציבור הלאומי, שבמידה מרובה מקבל את עקרונות הממשל ורואה את החברה החילונית כאח גדול שיש לצעוד בעקבותיו".

הרב יוחנן סובר כי את השינוי לו הוא מייחל, ניתן לראות כבר בחזונה של תנועת דרך חיים. "אנחנו בתנועת דרך חיים מאמינים שאפשר לאגד את הכוחות הבריאים בעם היהודי על מנת להביא את השינוי התודעתי בהגדרת חוקי החיים של החיים הציבוריים, וברקימת האלטרנטיבה התרבותית המתוקנת של המורשת היהודית. שני תחומי פעולה אלו הינם חלק מהיעדים של תנועת דרך חיים ששמה לה למטרה לבנות בתוך המציאות את התשתית לניהול החיים הציבוריים על פי התורה", הוא מסביר.

"השנה תשעה באב חל בשבת, אך מפאת קדושת השבת הצום נדחה ליום ראשון", מזכיר הרב יוחנן. "יש מצווה לצפות לביאת המשיח ולהאמין שהוא יכול לבוא בכל יום. "בשביל שתהיה גאולה צריך כל עם ישראל לחזור בתשובה כמו שכותב הרמב"ם 'כבר הבטיחה תורה שעתידין ישראל לעשות תשובה בסוף גלותם ומיד הם נגאלים'. אם כן, שואל הרב חרל"פ, כיצד אפשר להאמין שהגאולה תבוא היום, כל עוד ישראל לא עשו תשובה. בתשובתו הוא עונה, כי עיקר צפיית הישועה היא להאמין שכל עם ישראל יכול לחזור בתשובה ביום אחד - זה ציפיית ישועה. כל זה יכול לקרות בשבת תשעה באב שכל עם ישראל יתעורר להבין את גדולתו תפקידו ויעודו את מורשתו העתיקה שלא נס ליחה ואת עתידו המזהיר המצפה לו אם יתאים את חייו לטבעו. ובעזרת ה' צום תשעה באב ידחה לגמרי וייהפך לששון ולשמחה.

תגובות (5) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 24 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד