בע"ה י"ב אייר תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

העוול שנעשה לפולארד לא נגמר

במטה לשחרור פולארד מסבירים כי השחרור אינו מספק ונעשים מאמצים לביטול המגבלות. "עיקר הפעילות היא בתחום האמריקאי, בישראל ניתן להתפלל"

  • חיים כהנא
  • י"ז כסלו תשע"ו - 13:44 29/11/2015
גודל: א א א
(תמר הירדני)
(תמר הירדני)

לאחר שלושים שנה השתחרר יונתן פולארד מכילאו, אולםבמטה 'לשחרר את פולארד' עדיין לא מרוצים. גם כיום לאחר שריצה כבר שלושים שנות מאסר, נתון פולאר תחת הגבלות חמורות, ביניהן איסור על שימוש באינטרנט, אזיק אלקטרוני, התייצבות יום יומית בתחנת משטרה ולמעלה מהכל איסור יציאה מארה"ב לחמש שנים.

אשר מבצרי, פעיל במטה, 'לשחרר את פולארד' מספר לקול היהודיעל פעילות המטה. "עיקר הפעילות התרכזה בארצות הברית", אומר מבצרי. "אך גם פה בארץ הנושא הועלה לתודעה הציבורית, וחשף את הערבות ההדדית בעם ישראל".

מבצרי מספר כי ההזדהות עם פולארד הגיעה מכל גווני הקשת, דתיים וחילונים, שמאלנים וימנים. כדוגמא הוא מזכיר על עצומה של כל חברי הכנסת היהודים שהופנתה לארצות הברית בבקשה לשחרר את פולארד.

לאורך השנים נשמעה בציבור ביקורת כלפי התנהלות המדינה בנושא פולארד, שעל פי הנראה לעין לפחות, לא הייתה מספקת. כידוע עוד בשעת מעצרו של פולארד הוא נמלט אל השגרירות הישראלית, שם היה נתון לחסינות, אולם על אף ההבטחות שניתנו לו מדינת ישראל בגדה בפולארד והוא הוסגר לידי האמריקאים.

אמנם מבצרי טוען כי דיבורים על התנהלות המדינה אינם יעילים כעת, והוא מעדיף שלא לדבר על הנושא. לדבריו ישראלים שרוצים לעזור יכולים לפעול בשתי דרכים אפשריות. האחת היא תפילה למען פולארד שכאמור השתחרר מכלאו אך עדיין נמצא תחת הגבלות כבדות, וכן מצבו הבריאותי אינו כשורה. בהקשר זה מציין מבצרי תפילה שחיבר הרב מרדכי אליהו זצ"ל למען פולארד.

אפשרות שנייה שמציין מבצרי היא שליחת מכתבים לפולארד. אמנם על פולארד חל איסור להיכנס לאינטרנט, אך ניתן לשלוח את המכתבים במייל והם יודפסו על ידי המטה, כך שפולארד יוכל לקבל מהם את החיזוק והתמיכה הציבורית של כל השמחים בשחרורו.

מבצרי מספר כי על פולארד נגזרו שלושים שנות מאסר, עונש חסר תקדים ביחס למידע שחשף, פי חמש מהעונש הגבוה ביותר שהוטל במקרים קודמים. יש לציין כי המידע שהעביר פולארד לישראל הוא מידע שהיה אמור להימסר למדינה על פי ההסכמים עם ארצות הברית, אולם במשרד בו עבד פולארד הוחלט שלא להעביר את המידע, שהיה חיוני לבטחונה של ישראל.

מבצרי מספר כי מי שהיה סגנו של שר ההגנה האמריקאי באותה תקופה, טוען כי הסיבה שעונש כה גדול הוטל נובעת מטעות. לטענתו האמריקאים חשבו כי פולארד העביר לישראל מידע על סוכנים אמריקאים ברוסיה, ודרך ישראל הגיע המידע אל הרוסים. אולם בבדיקה שנערכה לאחר מספר שנים התברר כי שני פקידים אמרקיאים הם אלו שהעבירו את המידע תמורת בצע כסף, וכי לפולארד כלל לא הייתה נגישות אל החומר הסודי.

מבצרי מציין כי בשנים האחרונות הצטרף אותו סגן אל שורת בכירים אמריקאים ביניהם שלושה מראשי ה-CIA. אותם בכירים טענו כי לפולארד נעשה עוול וראוי היה לשחררו כבר לפני שנים רבות, גם על פי קנה מידה אמריקאי.

עוד מציין מבצרי כי בתחילה הבטיחו האמריקאים לשחרר את פולארד תוך עשר שנים, אולם הם לא עמדו בהבטחותיהם. לאחר מכן, שלוש עשרה שנה לאחר המעצר, הבטיח קלינטון לנתניהו בהסכמי וואי לשחרר את פולארד, אולם גם הבטחה זו לא קויימה.

לסיום אומר מבצרי כי אמנם ישנה שמחה על השחרור, אך מבחינתו פולארד עוד לא שוחרר. לדבריו כל עוד ישנן ההגבלות, מצבו של פולארד עדיין אינו משביע רצון. מבצרי מספר כי נעשים מאמצים רבים בעיקר בתחום המשפטי האמריקאי.

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


1 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 19 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד