בע"ה י"ט אדר ב תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

"לשקף מה שהציבור חושב ולא יודע לבטא"

בתנועת דרך חיים השואפת לשינוי החיים הציבוריים של עם ישראל, יתקיימו בקרוב בחירות למועצת התנועה • מה חושבים המתמודדים ומה הם מתכננים לעשות?

  • יהודה פרל, הקול היהודי
  • ה' אלול תשע"ו - 22:16 08/09/2016
גודל: א א א
המתמודדים למוצעת התנועה (דרך חיים)
המתמודדים למוצעת התנועה (דרך חיים)

מה הן הבעיות בפניהם עומד הדור? כיצד ניתן לערוך שינוי חיובי ומשמעותי בחיים הציבוריים של עם ישראל? למה הם בחרו בתנועת דרך חיים ומה הם מתכננים לעשות שם? שיחה עם ארבעה מתוך 27 המתמודדים בבחירות למועצת 'דרך חיים'. עם השאר נשוחח, אם ירצה ה', בשבוע הבא.

"לעם ישראל יש תפקיד רוחני להיות "ממלכת כהנים וגוי קדוש" ולדאוג שכל החיים הציבורים והפרטיים יתנהלו על פי תורה. יש הרבה מה לעשות, אם זה החלפת השלטון, כיבוש הארץ, בניין המקדש, תיקון בני נוח ועוד". את הדברים אמר היום (חמישי) בשיחה עם הקול היהודי יוסף שלום רבין, אברך בן 24 מירושלים המתמודד לבחירות הקרובות למועצת תנועת דרך חיים.

"הציבור מבין שיש תפקיד לעם ישראל ואם המדינה לא תשדרג את עצמה לא יישאר לנו כלום בארץ והבעיות שלנו רק יגדלנו. אנחנו צריכים להצליח להוריד את הרעיונות הגדולים למציאות", אומר רבין אשר עלה מארצות הברית לישראל לפני כשלוש שנים. בעבר למד רבין בישיבות חרדיות-ליטאיות וכעת הוא לומד במכינה לקראת לימודי משפטים באוניברסיטה העברית.

>לחץ כאן ותישאר מעודכן בכל הכותרות החשובות!<

רבין סבור כי השלב המתאים ביותר כעת בשביל להוריד את החלומות הציבוריים שלו למציאות הוא לעבור דרך 'דרך חיים'. "חשוב להכניס לדרך חיים את שיתוף הפעולה של הציבור הרחב ולחשוב איך אפשר להתאחד עם פעילים נוספים בלי להפסיד את המטרות", אומר רבין ומוסיף כי מלבד זאת, הוא יפעל, במידה וייבחר למועצת התנועה, להכווין את התנועה לפוליטיקה "לא בתור השפעה מבפנים, אלא כדי שהקול שלנו יישמע יותר". רבין מוסיף כי לדעתו על התנועה להגיב לנושאים העומדים על סדר היום. "הציבור צמא לשמוע את דעת התורה המתיישבת על המציאות בצורה ברורה".

| "לחזור אחורה במנהרת הזמן ולחשוב מחדש"

"רוב היהודים בארץ היו מעדיפים לחיות בהתנהלות ציבורית אחרת, הבעיה היא שאין להם את היכולת והאומץ לשנות את הכללים". בעז אלברט, בן 42 מיצהר שבשומרון, עוסק היום בחקלאות ובבנייה, מציע גם הוא את מועמדותו למועצת 'דרך חיים'. "הסיפור של אלאור אזריה הוא דוגמה לכך שהציבור בארץ חושב אחרת מהמערכת הציבורית שפועלת כיום, אולם הרצון של הציבור לא מתורגם להכרעה ציבורית", מנסה אלברט לתאר את הבעיה השורשית, לטעמו, שיש לתקן כיום.

"אני לא מדבר על חינוך מחדש", הוא מדגיש, "המטרה היא לשקף את מה שבאמת יהודים רבים רוצים ושואפים אך לא תמיד יודעים לבטא זאת". אלברט הקים את חבורת 'צבר' המפיקה ומפיצה סרטונים סאטירים שמטרתם היא "להזדהות עם מורת רוחם של יהודים רבים מהתנהלות המערכות השונות, כדוגמת מערכות התקשורת והמשפט".

עוד בנושא:
"מקווים ומאמינים שאנו בשלים למהלך הזה"
ב'דרך חיים' הולכים לבחירות

אלברט סובר שבכדי לחולל שינוי משמעותי יש "לחזור אחורה במנהרת הזמן, לתקופה בהיסטוריה שבא העם יהודי דן עם עצמו כיצד הוא רוצה לראות מדינה יהודית, ולהציף מחדש את הרצון של היהודים להתנהלות ציבורית אחרת". אלברט רואה בדרך חיים כתנועה היחידה שבה השאיפה היא לחשיבה מחודשת על החיים הציבורים של העם היהודי. בפועל, מתכנן אלברט, ליצור במידה וייבחר למועצה, "פעולות מעשיות וקמפיינים ציבוריים לעידוד הזהות היהודית ושיקוף דעת הציבור מתוך רצון להיטיב ליהודים, כולם".

| "שינוי במציאות מתוך אור ואהבה"

הסופר עודד מזרחי, בן 55 משכונת נחלאות בירושלים, הגיע לתנועת דרך חיים דרך נשיא התנועה הרב יצחק גינזבורג. "אם הוא לא היה הולך על זה, לא הייתי מצטרף. קטונתי ואני סומך עליו". מזרחי מוסיף כי "אחרי שאני רואה את הקשיים שיש כאן אני חושב שאפשר לייצר מהפכה חיובית עם הרבה אור ואהבה".

מזרחי, שכתב את סדרת הספרים 'אור חוזר' וסיפורים נוספים, מציע, במידה וייבחר למועצה, לפתח את התחומים תרבות, חוזרים בתשובה ו'שיח פתיחות'. "אני חשוב שאין מספיק מעורבות של חוזרים בתשובה בעניין של מהפכה ציבורית. אנחנו לא פועלים מתוך יומרנות שאנחנו יודעים מה צריך, אלא הכל באהבה. אנחנו מנסים לפעול שתהיה כאן מדינה יהודית באמת, ללא שתרד שערה אחת מראשו של יהודי או ערבי. מנסים, מקווה שנצליח", מסיים מזרחי.

| "חושבים מחוץ לקופסא"

הסיבה שאורי קירשנבום, בן 26 מחרשה הגיע לתנועת דרך חיים היא כיוון שהפתרון שהיא מציעה הוא "חשיבה מחוץ לקופסא". קירשנבום קובע כי "היסודות האידאולוגיים של הממסד הקיים, שכמובן מעוגנים בחוקים ושיטת ממשל, אינם מאפשרים ליהודים יראי ה' לקדם את חזון המדינה היהודית. המחויבות לתורה, במידה רבה, אסורה במדינת ישראל ככל שהיא חורגת מגבולות חופש הדת הפרטי".

קירשנבום, שלמד בישיבות חורב וב'מרכז הרב' ועובד כיום בקול היהודי, אומר כי הפתרון למצב הוא הקמת תנועת דרך חיים. "התנועה למעשה היא מערכת ציבורית שמאגדת יהודים שמבינים שפעילות פנים ממסדית מגבילה אותם ומסרסת את היכולת לפעול בחופשיות למען מדינה יהודית ראויה לשמה. כשבעזרת ה' יהיו הרבה יהודים שיצהירו נאמנות לתנועה, יהיה מחויב המציאות שחזון המדינה היהודית יתקדם ובעז"ה יתממש במלואו".

לדעתו של קירשנבום, חשוב כעת לבסס ולחזק את תפיסת התנועה בקרב חבריה. "חשוב מאוד לדעתי שחברי התנועה יבינו את המשמעות של התנועה. שייווצר מעגל כמה שיותר גדול של יהודים שמצהירים שהם לא רואים בממסד הקיים ובפעילות בתוכו כפוטנציאל לקידום חזון המדינה היהודית, אלא דווקא בעמידה 'לעומתית' ובהכרזה שאנחנו מעוניינים לקדם משהו אחר", אומר קירשנבום ומוסיף "על בסיס זה התנועה צריכה להתרחב ולהתפרסם כיוון ש"בידינו מפתח הגאולה" וממילא אנחנו צריכים להאמין בפוטנציאל הגדול שיש בדרך חיים".

תגובות (3) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


2 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 18 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד