בע"ה י"ח ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

מדוע לא הורסים את הקיר?

כבר שנים שנמשכת סאגה משפטית סביב חומה שבנתה הכנסייה היוונית בהר ציון. עיריית ירושלים מגמגמת, והעותרים טוענים כי היא מפחדת להתעסק עם הכנסייה. כעת עולה המערכה המשפטית שלב

  • אלחנן גרונר, הקול היהודי
  • ח' טבת תשע"ה - 21:30 30/12/2014
גודל: א א א
הקיר ומתחתיו הקיוסק
הקיר ומתחתיו הקיוסק

האם בית המשפט המחוזי בירושלים ישים סוף לסיוט של בעז כהן, בעל קיוסק בהר ציון, ויביא סוף סוף למימוש הריבונות של מדינת ישראל באזור? בתקופה הקרובה תעלה השאלה לאור עתירה שהגיש עו"ד אדריאן אגסי.

בכדי להיכנס לעומק הסיפור, המהווה אבן בוחן סביב נושא שליטת מדינת ישראל בהר ציון, יש לעבור הרפתקה משפטית לא קצרה. בהר ציון שוכן שנים רבות קיוסק בבעלות משפחת כהן. האב פנחס נפטר לפני שנים ובנו בעז מפעיל כיום את הקיוסק המיוחד, הממוקם בתוך מערה טבעית. סמוך לקיוסק פועלות מספר כנסיות, אך הדומיננטית שבהן היא הכנסייה היוונית אורתודוכסית. לדברי כהן, שנים רבות שהכנסייה פעלה להצרת דרכי הגישה של היהודים לשטח הציבורי הסמוך לכנסייה, אולם לפני כ-12 שנה נדהם כהן לגלות כי אנשי הכנסייה יצקו קיר בטון החוסם את המעבר לאזור כליל, ותחמו אותו מן הצד השני בלוחות מתכת. בכך ניכסו לעצמם אנשי הכנסייה מספר דונמים שאין חולק כי הם שטח ציבורי.

מלבד מניעת הגישה לציבור, כהן עצמו סובל במיוחד מהקיר, שכן מאות תיירים ומבקרים שהיו עוברים בסמוך לקיוסק שלו, אינם יכולים עוד לעבור במקום, וכך נגרם לו הפסד כספי גדול. בנוסף כתוצאה מהקיר נוצרות שלוליות שגרמו לנזקים בקיוסק של כהן הממוקם מתחתיו.

כהן פנה לעירייה בבקשה שתהרוס את הקיר הבלתי חוקי, וכאן החל מסע מפרך. תחנוניו נפלו על אזניים ערלות. רק לאחר הפעלת לחצים כבירים, לפני כשנתיים וחצי הוציאה עיריית ירושלים צו הריסה לקיר. אולם גם ההכרה בכך שמדובר בקיר בלתי חוקי לא גרמה להריסתו. דיונים ממושכים בבית המשפט לעניינים מקומיים בירושלים הביא לכך שהכנסייה היוונית לקחה אחריות על בניית הקיר, ובית המשפט הורה על הוצאת צו הריסה חדש והריסת הקיר.

השופטת רות זוכוביצקי קבעה כי לא חלה התיישנות על עבירת בניית הקיר, וכי ניתן להגיש כתב אישום כנגד הפטריארך. אולם עו"ד אגסי טוען כי במקום לקיים את צו בית המשפט, עירית ירושלים, האמונה על אכיפת החוק, החליטה להגיש ערר על ההחלטה. לפני כשבעה חודשים דחתה השופטת רבקה פרידמן פלדמן מבית המשפט המחוזי בירושלים את הערר, ואף הביעה תמיהה על כך שהעירייה לא חקרה את הפטריארך.

הקיוסק של בעז כהן

אולם מאז לא ננקטה כל פעולה מצד העירייה. הקיר עדיין עומד על תלו, ואיש מהכנסייה לא נחקר או הועמד לדין.

לפני כשבוע, הגיש עו"ד אדריאן אגסי המייצג את בעז כהן, עתירה לבית המשפט המחוזי בבקשה שיורה על 'צו עשה' ויתחום את הריסת הקיר בזמן, וכן יורה לעירייה לפעולת לפתיחה בחקירה כנגד הפטריארך.

נכון לכתיבת שורות אלו טרם נקבע דיון בבקשה, אך כך או כך, אגסי וכהן בטוחים כי מדובר בתיק המסמל את חוסר השליטה של הרשויות באזור, וכי הסחבת המשפטית אינה מקרית. "עולה בבירור כי העירייה אינה רוצה להרוס את הקיר וכי אין לה כל כונה להעמיד את הפטריארך היווני לדין בגין מעשיו", כתב עו"ד אגסי. "שני הצדדים (העירייה והכנסייה א"ג) הגיעו "להבנות שקטות" של סטאטוס קוו אידיאלי בגין "רגישות הנושא" ו"מעמד הפטריארכיה". יותר חשוב לראש העיר האינטרס של "הפטריארך החזק" בהר ציון מהאינטרס הציבורי והזכויות של "העותר החלש", תושבי העיר ותיירים מכל העולם הרוצים לבקר במקום!".

אגסי מציין כי לפני כשלושה שבועות השתתפו הוא וכהן בפגישה בעירייה, שם טען ראש העיר כי הוא תומך בהם אך מדובר בעניין רגיש. אגסי מביע תמיהה על כך שלמרות "תמיכה" זו לא בוצעה פעולת אכיפה במשך שנים רבות ומציין בעתירה כי אפילו תשובה סופית שהבטיחה העירייה בנוגע לעמדתה, הם טרם קיבלו.

"זה לא עניין רק שלי, עניין של כל עם ישראל"

"למרות שאני הנפגע העיקרי, צריך להבין שזה לא עניין פרטי שלי", אומר כהן לקול היהודי. "זה עניין של כל עם ישראל שלא יכול להיכנס לאזור הזה של קברי המלכים. הכנסייה מפעילה לחץ כדי שלא יהרסו את הקיר, כי היא יודעת שאם הקיר יהרס יחשפו מעשים בלתי חוקיים נוספים שלה בחלק הסגור".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "עיריית ירושלים פועלת להסרת הגדר בכל האמצעים המשפטיים הקיימים.

"בעקבות תלונות כנגד בניית קיר ללא היתר בהר ציון, ביצעה המחלקה לפיקוח על הבניה חקירה בכדי להעלות על האחראים לבניית הקיר. מאחר ואלה לא אותרו, הגישה העירייה בקשה לצו הריסה. ביהמ"ש קבע כי אין מקום למתן צו הריסה משום שמדובר בגורם בלתי ידוע, אלא יש לפעול בהליכים משפטיים אחרים כגון הגשת כתב אישום פלילי. בעקבות הבקשה למתן צו הריסה, הגישה הפטריארכיה התנגדות לביצוע ההריסה ונמצא כי היא אחראית לכאורה לביצוע הבניה.

"בדיון נוסף שהתקיים בנושא קבע ביהמ"ש כי יש אינטרס ציבורי בהריסת הקיר ובכך חיזק את עמדת העירייה שיש לפעול להסרת הבנייה.

לאור החלטת בית המשפט לעניינים מקומיים כנגד הריסת הקיר והיות ועיריית ירושלים סבורה שיש חשיבות להוצאת צו הריסה לקיר, החליטה התביעה העירונית להגיש ערעור בסוגיה לבית המשפט המחוזי אשר קבע כי יש לבצע חקירה פלילית מקיפה בנושא ולאחר שיאותרו ראיות המצביעות על האחראים לבניית הגדר (מעבר לראיות לכאורה כנגד הפטריארכיה), יוגש כתב אישום פלילי ובמסגרתו תבקש העירייה, בין היתר, כי יינתן צו הריסה לגדר".

פנינו לעירייה בבקשה לדעת מה נעשה בשמונת החודשים האחרונים מאז החלטת בית המשפט המחוזי. לאחר בדיקות ארוכות מסרה העירייה את התגובה הבאה: "לאור התמשכותם של ההליכים המשפטיים והרצון לפתור את הסוגיה באופן מהיר, פועלת עיריית ירושלים, בחודשים האחרונים, במקביל להליך המשפטי ומקיימת הידברות עם גורמי הכנסייה על מנת שהקיר יוסר באופן מיידי וללא דיחוי".

תגובות (1) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 16 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד