בע"ה י' ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

מפקד הגירוש מאשים: "לא הבאתם מספיק מפגינים"

עשור לגירוש: מי שפיקד על המבצע סובר שמדובר בטעות אך לא מתחרט על מעשיו ואף מנסה לספק הסברים. "ייקראו לי מפקד החורבן" תועד אלוף גרשון הכהן אומר בחיוך

  • יהודה פרל, הקול היהודי
  • ל' סיון תשע"ה - 15:15 17/06/2015
גודל: א א א
אלוף גרשון הכהן במהלך גירוש בית הכנסת בכפר דרום (צילום מסך מתוך הסרט גשמי קיץ)
אלוף גרשון הכהן במהלך גירוש בית הכנסת בכפר דרום (צילום מסך מתוך הסרט גשמי קיץ)

בתוך חמישה ימים גורשו מבתיהם כ-9,000 יהודים ו-22 יישובים הוחרבו ברצועת עזה ובצפון השומרון בידי צה"ל ומדינת ישראל כאשר עשרות אלפי חיילים ושוטרים שותפים למה שהוגדר כפשע לאומי.

עשר שנים אחרי, מי שגדל בציונות הדתית ופיקד על תכנית הגירוש, לא מתחרט ואף מספק שלל תירוצים. האלוף במילואים שרק לפני שבועיים סיים את תפקידו בצה"ל, גרשון הכהן, שזכה לתואר "מפקד הגירוש", התראיין השבוע לפרויקט 'עשור לגירוש' בערוץ 10.

הכהן למד בישיבת נתיב מאיר ובגיל 24 הסיר את הכיפה, לדבריו נשאר דתי. אחיו ואחיותיו גרים ביישובים ביו"ש אך עובדות אלו לא הפריעו לא לפקד על המבצע שייזכר עוד שנים רבות. "האם הכינוי 'מפקד הגירוש' פוגע בך?", שאל כתב ערוץ 10 רועי שרון וקיבל מענה "זה פוגע במבט אחד. 42 שנה אדם בצבא ובסוף זוכרים לו רק את זה".

על אף שהכהן בטוח שמדובר בטעות, הוא לא מתחרט על מעשיו. "אין ספק שזו טעות, גם אם היה שקט". "היית מפקד הגירוש?" שאל הכתב. "לא הייתי לבד", הוא ממהר לענות. לשאלה "מדוע לא שמת את המדים בצד ואמרת 'עד כאן, אני לא עושה את זה?', מגיב הכהן "הבנתי כמה חשוב שאהיה פה, כי היה לי ברור שהאופן שבו נפעל ונספר על מה שקרה כאן הוא קריטי. כי מחובתי לספר על המאבק ההוא לטובת המאבק הבא על המקומות שבהם נמצאים יהודים. בעזה ייצרנו את המאבק הבא על יהודה ושומרון".

"פינית את גוש קטיף כדי להציל את יהודה ושומרון?", הוא נשאל. "הבנתי במידה רבה שגורל יהודה ושומרון יקבע כאן", הוא מנסה להסביר. "יצרנו פה תנאים למערכה נוספת על עתידנו בארץ ישראל. נפשית, עבורי, במקום שבו הייתי, לא הייתה אופציה שאוותר על הדרגות. אם הייתי מסרב פקודה זה היה גורם לפי דעתי יותר גרוע".

כפר מימון (קובי.ש אתר יד קטיף)

לדבריו, הוא שקל אפשרות לעזוב את צה"ל לפני הגירוש, אך אפשרות זו נפסלה "בגלל מכלול שלם. היא הייתה די פסולה מההתחלה", הוא מתוודה. בתיעוד שהובא בכתבה מתוך אירוע שהתנהל זמן קצר לפני הגירוש, נראה תושב האזור ניגש לחייל ומסביר לו מדוע תכנית ההתנתקות הרסנית. מנגד, מנסה הכהן לעודד את החייל. "שלא ישברו לך את הנשמה. הם טוחנים את המוח". המתיישב החל לתאר להכהן בבכי את הילדים היתומים אותם מכיר ושאלו עלולים למצוא עצמם מגורשים מבתיהם בקרוב, והכהן מבקש סליחה על דבריו.

בתיעוד אחר פונה אחד המגורשים להכהן ואומר לו "גרשון, אתה תהיה שר ההתנתקות". גרשון מחייך ואומר "שר החורבן". "בתיעודים שראיתי, אתה עומד מול המפונים קר כקרח", אומר הכתב. "לא מזיל דמעה, לא מתחבק ולא מראה שום רגש". הכהן ענה כי אירוע אחד, גירוש ישיבת 'תורת החיים' של הרב שמואל טל, היה עבורו אירוע מרגש.

| הכהן פנה לפעילים: "מה עשיתם לי? הייתי צריכים להביא יותר מפגינים"

הכהן מספר כי לאחר גירוש הישוב נצרים הוא פגש את הרב חנן פורת ששאל אותו "מה עשית לנו?". גרשון מספר על תגובתו המאשימה "מה אתם עשיתם לי?". הרב פורת הופתע מהתשובתו והכהן ניסה להסביר. בכפר מימון היתה לכם הזדמנות. הבאתם לשם בערך 20,000 איש, ככה לא עושים מרד. הייתם מביאים 500,000 איש, עם נתיבות, אופקים, בת ים, אשדוד ודוסים מרעננה. אם הייתים מגייסים אותם זה היה נחשב למאבק כוחות עם פרופורציות אחרות". "אם היו מגיעים כמות כזו היו עוצרים את ההתנתקות?", שאל הכתב. "אנחנו לא יודעים. בוודאי שלא רציתי שההתנתקות תתבצע". לדבריו, הבעיה הייתה בכך שלא הגיעו מספיק מפגינים וממילא המאבק הוצג כאירוע של מגזר שולי ולא אירוע שלב העם איתו.

לבן אחותו נולד בן שבוע לאחר שהסתיים הגירוש והברית נערכה שבוע לאחר מכן. משיחת טלפון קצרה עם אחותו הבין הכהן כי לא שייך שהוא, שפיקד על תכנית הגירוש, יופיע באירוע ברית מילה. "לא הגעתי כי רציתי למנוע התנגשות".

האם תכנית הגירוש הייתה טובה ליהודים? עשר שנים אחריה, הכהן עדין מחזיק בתשובה הישנה "ימים יגידו". השאלה "עשר שנים לא מספיק?" נשארה ללא מענה.

תגובות (3) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


6 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 14 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד