בע"ה ט"ז ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

"הרב אלישיב אמר להעמיד לדין ח"כים שתמכו ב'התנתקות'"

אב"ד ירושלים לדיני ממונות חשף דברים שאמר לו הרב אלישיב בקשר לח"כים חרדים שתמכו בגירוש. הח"כים התחמקו מלהתייצב לדין תורה ובית הדין בראשותו של הרב לוין פסק שאסור להם לשמש בתפקיד שיש בו שררה כלשהי

  • אורי קירשנבום
  • ה' טבת תשע"ו - 15:37 17/12/2015
גודל: א א א
גירוש ממורג (דובר צהל) דובר צה"ל
גירוש ממורג (דובר צהל) דובר צה"ל

הרב אברהם דב לוין, אב בית הדין "ירושלים" לדיני ממונות, סיפר היום שהרב אלישיב זצ"ל תמך בזימונם לדין תורה של ח"כים חרדים שתמכו בתכנית "ההתנתקות" לגירוש היהודים מחבל עזה וצפון השומרון.

את הדברים סיפר הרב לוין במסגרת הרצאה שנתן בכנס לדיני ממונות שמתקיים בימים אלו בירושלים על ידי עמותת "הליכות עם ישראל" בראשותו של הרב רצון ערוסי. הרצאתו של הרב לוין עסקה בנושא היחס של חברי כנסת לדיני תורה לאורך ההיסטוריה, תוך ניסיון להמחיש את הקושי לביצור מעמדם של בתי הדין הרבניים בנושא של דיני ממונות.

הרב לוין סיפר כי בתור אב"ד בבית דין הדן בענייני ממונות הוא הסתפק אם עליו להכנס לנושא של הגירוש, מכיוון שלצד ההיבטים הממוניים שהתכנית נשאה בחובה, הרי שמדובר בנושא בעל משמעות רחבה יותר. "אולי זה שייך לסנהדרין, אז מדוע שאני אדון? התביעות היו בטענה שחברי הכנסת, בהצבעתם בעד התכנית, גרמו לכך שהתכנית תעבור ובעקבות כך יעופו טילים על הבתים שלהם וכן הלאה. אמנם מדובר ב'גרמא' אבל הם ביססו את התביעה שלהם", הסביר הרב את ההתלבטות שהייתה לו.

הרב אלישיב זצ"ל (חדשות 24)

משכך, הוא ניגש להתייעץ עם הרב אלישיב זצ"ל, עמו נהג להתייעץ בכל שאלה משמעותית בה הסתפק בנוגע להתנהלות בית הדין שלו. "שאלתי אותו על כך שיש תביעה כזאת וכזאת נגד חברי כנסת חרדים, לקבל את התביעה ולדון בה או לא? הוא ענה 'בודאי כן. בודאי לדון בדין תורה'. לא היה לו אפילו צל של ספק שצריך לדון בדין תורה", סיפר הרב לוין.

הרב לוין דיבר על השאלה ההלכתית האם באופן עקרוני ניתן להעמיד לדין תורה חברי כנסת, האם ניתן לתבוע אותם באופן אישי על דברים שעשו במסגרת עבודתם הפוליטית.

"הרב אלישיב הוציא בעבר כמה פסקי דין שחברי כנסת ואישי ציבור, ראש מועצה דתית למשל, אין להם חסינות מפני דיני תורה, בניגוד לחוקי המדינה", קבע הרב לוין.

"התיקים האלו נפתחו כמה שנים אחרי ה'התנתקות', אנחנו עוסקים בהם היום. נתבעו חברי כנסת מכמה סיעות: 'מדוע אתם הקמתם בידיים שלכם את הממשלה הזאת שדחפה את 'ההתנתקות' והביאה אותנו למצב שאנו נמצאים בו היום'".

הרב לוין אמר שהתובעים טענו שחברי הכנסת הם שליחי ציבור שמקבלים שכר על עבודתם ולכן יש להם אחריות אישית לדברים שהם עושים במסגרת זו. "השלוחים האלה לא קיימו את תפקידם ואף מעלו בתפקידם. הם עוותו את השליחות שהיו אמורים לקיים", סיכם הרב לוין את דברי התובעים.

הרב לוין נואם בכנס (צילום מסך)

"טענו חברי הכנסת - 'אנחנו לא שלוחים של הציבור. אנחנו שלוחים של גדולי ישראל'. 'גדולי ישראל' זה שם קוד בציבור החרדי. בזמנו זה היה הרב אלישיב, היום זה הרב שטיינמן. 'אנחנו חייבים רק לגדולי ישראל'. זה לא משנה שהרב אלישיב אמר לי שצריך להזמין אותם לדין תורה בנושא הזה עצמו...".

"למעשה לא התקיים דין תורה בבית הדין שלנו כי אחד או שניים מהנתבעים הצטיידו במסמך מבית דין בבני ברק שלא אזכיר את שמו שמצדיק את הטיעון הזה שחברי כנסת לא חייבים לעמוד לדין תורה ולכן אין מקום לתבוע אותם. אנחנו הזהרנו את הנתבעים שאנחנו עומדים לקבל עדויות שלא בפניהם אם הם לא יבואו. הם לא באו ואנחנו קיבלנו עדויות של אנשים כשרים לעדות שהם שמעו את הוראת הרב אלישיב נגד ה'התנתקות', כלומר שטענת חברי הכנסת שהם עשו את הוראת הרב אלישיב היא שקר. אם כך, אז כמובן שהם שלוחי הציבור והם חייבים גם על 'גרמא' כפי שמבואר בפוסקים. לכן אנחנו אמרנו שהם חייבים לבוא ולהשיב על הטענות".

"הם התחמקו מלבוא ואנחנו קבענו שלאנשים האלה אסור לכהן בשום שררה", אמר הרב לוין.

הרב לוין סיפר עוד, כי גם חבר כנסת שתמך בעבר בהסכמי אוסלו ב' נתבע בזמנו בבית הדין בירושלים. אותו ח"כ טען שהוא עשה כהוראת רבו, הרב עובדיה יוסף זצ"ל. "לפני הבחירות האחרונות התברר שהרב עובדיה היה נגד הסכמי אוסלו, באותה קלטת שנחשפה", אמר הרב לוין. גם במקרה זה הוציא בית הדין פסק שלאותו ח"כ אסור לשמש במשרה בה יש שררה.

בניגוד למקרים אלה, בהם סרבו ח"כים להתדיין בפני בית דין רבני בעניינים הקשורים להתנהלותם הציבורית, סיפר הרב לוין על מקרה שבו חבר הכנסת לשעבר אלי ישי כשהיה שר הפנים הגיע להתדיין בפני בית הדין על אף שחוות דעת של היועץ המשפטי לממשלה אסרה עליו לעשות כן.

אלי ישי לצדו של אריה דרעי (דוברות הכנסת)

"הרב אלי ישי הגיע ואמר 'אני מכבד את בית הדין, הזמינו אותי אני בא, למרות ההוראה של היועץ המשפטי שאסר עלי להגיע לבית הדין. בית הדין לא יכול לחייב אותי אם כן לשים קרוואן או לא לשים קרוואן, כי מחייב אותי המשפט והחוק ולא בית הדין, אבל אני מכבד את בית הדין ובאתי לשמוע את דעת בית הדין בנושא'", סיפר הרב לוין.

תגובות (5) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 24 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד