בע"ה ח' אייר תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

יום גוש קטיף במערכת החינוך

היום, כ"ב שבט, ציינו במערכת החינוך את 'יום גוש קטיף'. שוחחנו עם קובי רובינשטיין מהמרכז למורשת גוש קטיף המוביל את הפרויקט בכ-900 בתי ספר

  • כ"ב שבט תשע"ו - 21:37 01/02/2016
גודל: א א א
(צילום מסך מאתר מרכז קטיף)
(צילום מסך מאתר מרכז קטיף)

במוסדות החינוך ציינו היום את 'יום גוש קטיף' כך על פי 'חוק המרכז להנצחת גוש קטיף' שנקבע בשנת תשס"ח. השנה משתתפים בפרוייקט כ-900 בתי ספר - התקדמות משמעותית לעומת השנים הקודמות.

החוק כולל גם את ההחלטה שהמרכז להנצחת גוש קטיף יהיה מוסד רישמי להנצחת הישובים שנחרבו בצפון השומרון וברצועת עזה. היום - כ"ב שבט נבחר מאחר ובדיוק היום לפני 36 שנה הוקם הישוב הראשון בגוש קטיף - נצר חזני.

לצד יוזמות פרטיות של בתי הספר שהרבה מהם לקחו את היום ברצינות רבה עם מגוון פעילויות, במרכז גוש קטיף יצרו ערכה הנשלחת אל בתי הספר. בערכה חמרים המתארים את החיים שהתנהלו בגוש קטיף לצד תיאור של כאב העקירה ולבסוף הצצה אל הבנין והצמיחה מחדש של המגורשים.

בשיחה עם הקול היהודי מספר קובי בורנשטיין ממרכז מורשת גוש קטיף על הפעיליות המתקיימות בבתי הספר ועל מטרות ההמרכז.

"הערכה עוסקת בערכים הקשורים לגוש קטיף הן במובן הכללי של התיישבות, אחדות ושאלות דומות שעולות, והן במובן האישי של ההתמודדות האמונית של צמיחה מתוך משבר", מספר בורנשטיין. הערכה נותנת לתלמידים כלים לקחת הת ההתמודות הכללית אל תוך עולמם האישי."

מתוך הפעילויות שמציע המרכז (צילום מסך, מרכז קטיף)

"גוש קטיף הוא חלק מההסטוריה של עם ישראל" מסביר בורנשטיין. "הסיפור של העקירה מגוש קטיף נוגע בצורה חזקה בשאלות של הציונות, היהדות ומב שביניהם. ראוי שיעסקו בנושא הזה מתוך ראייה חיובית לעתיד".

לדברי בורנשטיין גם האתגר של צמיחה מחדש בפניו עמדו המגורשים, "מהווה מקור השראה לכל לימוד ועיסוק בנוא של צמיחה מתוך משבר".

"היום עשר שנים אחרי, אפשר להגיד שברוך ה' רוב תושבי גוש קטיף כבר נמצאים בשלבי עליה, מה'בור' הקשה בו אליו הוכנסו אך עדיין המצב קשה בהרבה היבטים. הן ברובד הגלוי כשעדיין ישנן כ-250 משפחות לללא בית קבע, והרבה מהאוכלוסיה המבוגרת לא הצליחה לחזור למעגל העבודה, והן ברובד הפנימי של התהליכים שעוברים על כל אחד מהמגורשים".

בורנשטיין מספר שבשנה האחרונה הוא רואה שינוי משמעותי, כשיותר אנשים נפתחים להתעסק בנושא "גם במגזרים שזה לא המקום הטבעי שלהם". לדבריו, "כל מי שעוסק בחינך ובערכים אומר 'אנחנו צריכים להבין מה קרה שם, זה חלק מההסטוריה של כולנו".

עוד מספר בורנשטין על עלייה גדולה במספר המבקרים במרכז מורשת גוש קטיף וצפון השומרון בניצן בו "ניתן לחוות בצורה עמוקה את החיים בגוש קטיף".

כששאלנו את בורנשטיין מה הן ציפיותיו לעתיד, נראה שהחוויה העיקרית שלו מהעיסוק בנושא, היא רצון לחיבור בעם ישראל. "אני מקווה שנלמד לפתוח את הלב אחד לשני, אם נגיע למחלוקות עם לב פתוח, נוכל להקשיב אחד לשני והתוצאות יהיו הרבה יותר טובות.

תגובות (1) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


4 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 9 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד