בע"ה י"ט אדר ב תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

רק אחרי עתירה: המנהל האזרחי החל לפעול

משחקי האבק: מחצבה ערבית משליכה את הפסולת בשטח בשליטה ישראלית

  • יח"צ
  • י"ח שבט תשע"ז - 09:30 14/02/2017
גודל: א א א
(תנועת רגבים)
(תנועת רגבים)

רק זמן קצר לפני הדיון בעתירת רגבים לבג"ץ – המנהל האזרחי פעל נגד 'הר האבק' בגוש עציון, אחרי שנים ארוכות בהן מחצבה ערבית השליכה את פסולת החציבה באיזור הנמצא בשליטה ישראלית.

אחרי שנים ארוכות בהן 'הר האבק' בגוש עציון הלך וגבה, המנהל האזרחי הוציא צו הריסה סופי למפגע העצום הממוקם סמוך לנחל ערוגות עליון. אלא שעיתוי האכיפה איננו מקרי – בעוד שבוע צפוי להתקיים בבג"ץ הדיון בעתירת רגבים בעניין, שהוגשה לפני למעלה משנה.

סמוך ליישוב מיצד בגוש עציון, פועלת באין מפריע כבר שנים ארוכות מחצבה ערבית בלתי חוקית, תוך פגיעה בלתי הפיכה בנוף המדברי. שפוכת האבק והסלעים מזהמים את יובליו של נחל ערוגות עליון ומסכנים את שמורת הטבע.

המנהל האזרחי נמנע מאכיפת החוק נגד העבריינים, מאחר והמחצבה ממוקמת בשטח B - איזור הנמצא תחת שליטה משותפת של ישראל והרשות "הפלשתינית", ולטענת המנהל אין לו סמכות לפעול במקום.

אלא שבמשך שנים, העבריינים שופכים את פסולת המחצבה ב'הר האבק' הממוקם במכוון בשטח C, בו למינהל האזרחי יש סמכות מלאה ואת כל היכולת לפעול כנגד הרס הנוף המתמשך. הגבול הבלתי נראה, עובר בדיוק בין המחצבה לתל הפסולת, הממוקם בשטח הנמצא בשליטה ישראלית מלאה.

תנועת רגבים פנתה אל המנהל האזרחי כבר בשנה הלועזית 2014 בדרישה לנקוט בהליכים כנגד העבריינים, ולאחר שפניות נוספות לא הניבו תוצאות, עתרה רגבים לבג"ץ בסוף השנה הלועזית האחרונה.

בהודעה המעדכנת שהגישה המדינה לקראת הדיון הצפוי בשבוע הבא, מודה המנהל האזרחי כי צו הפינוי ל'הר האבק' נמסר בשטח רק לפני כחודש, וכי לפני שבוע בלבד בוצעה פעולה לחסימת דרך הגישה לאתר סילוק הפסולת.

"האכיפה שביצעה יחידת הפיקוח היא ראויה ומבורכת, אבל תפקידו של המנהל האזרחי לבצע אכיפה נגד הפרת החוק והשחתת הנוף באופן שוטף, ולא רק כאשר לוח הזמנים בבג"ץ לוחץ אותו", אומר עו"ד בועז ארזי מתנועת רגבים. "תיק זה הוא ראיה מצערת לכך שאנחנו צריכים עדיין להמשיך ולעתור עד שהמנהל יפעל ביוזמתו, ובכך ימלא את תפקידו".

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


3 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 18 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד