בע"ה כ"א ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

"החוק הבינלאומי הוא הסכמי ואינטרסנטי"

עו"ד אורי צפורי, חבר התא המשפטי של תנועת "דרך חיים" מציג את מסקנותיו מהכינוס שערך ארגון "שורת הדין"

  • אורי קירשנבום
  • ג' סיון תשע"ה - 22:25 21/05/2015
גודל: א א א
חיילים בפעילות (דובר צהל)
חיילים בפעילות (דובר צהל)

לאחרונה התקיים בירושלים כינוס של ארגון הימין "שורת הדין". הכינוס שהתפרש על פני יומיים, כלל הרצאות של בכירי מערכת הביטחון בארץ ובחו"ל ומשפטנים בכירים ועסק בסוגיות של לחימה בטרור לאור החוק הבינלאומי.

בהרצאות רבות ביטאו הדוברים השונים את הקושי הרב בניהול מלחמה מול ארגוני הטרור ברחבי העולם שפועלים בדרך כלל בתוך ערים מיושבות, דבר שמציף אל פני השטח פעם אחר פעם סוגיות אתיות ומשפטיות של סיכון חיי אזרחים, פגיעה בתשתיות אזרחיות וכדומה.

הכנס נקרא "לקראת חוקי מלחמה חדשים" ומטרתו הייתה לנסות ולהוביל לשינוי מסוים בחוק הבינלאומי כך שצבאות ברחבי העולם יוכלו להתמודד עם הטרור הבינלאומי בצורה יעילה יותר מבלי שהחוק הבינלאומי יחסום בעדם.

ארגוני הטרור משתמשים במגן אנושי. חמאס ברצועת עזה (ארכיון)

עו"ד אורי צפורי, חבר התא המשפטי של תנועת 'דרך חיים', נכח אף הוא בכנס. בשיחה עם ה'קול היהודי' הוא מעלה את מסקנותיו האישיות מהכנס.

עו"ד צפורי אומר שמבין נאומים רבים בהם נכח הוא הבחין בכך שהחוק הבינלאומי הוא למעשה חוק הסכמי, זאת אומרת שהוא איננו מושתת על ערכים מוסריים אלא נועד למנוע פריצה של גבולות מסוימים במסגרת מלחמות.

כך למשל, הוא מזכיר את נאומו של ד"ר רובי סייבל, מומחה למשפט בינלאומי ובעבר יועץ משפטי למשרד החוץ, בו הוא סיפר שבמלחמת העולם השנייה, היטלר ימ"ש נמנע מלתקוף את צבאות בעלות הברית בנשק כימי במטרה למנוע פגיעה נגדית בחייליו באמצעות נשק כימי מצד בעלות הברית. "מדובר הרי באדם שלא נמנע מלרצוח בדם קר מיליונים רבים של בני אדם, אך פעולות מסוימות הוא נמנע לעשות. כמובן שזה לא נבע מאדיקות מוסרית אלא מאינטרסים" אומר עו"ד ציפורי.

כחיזוק לדבריו, עו"ד ציפורי מוסיף שבכנס נשאל פרופסור יובל שני, דיקן הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית ומומחה למשפט בינלאומי, מדוע נמנעים מלאפשר פגיעה מקרית בחפים מפשע אם מדובר במקרים שפגיעה בהם תוביל להפחתה משמעותית במספר האזרחים הנפגעים משני הצדדים בסופו של דבר. על כך השיב פרופ' שני שאם תתקיים פרצה קטנה באמנות הללו הרי שאי אפשר לשער נכונה מה תהיינה התוצאות ארוכות הטווח לכך, וייתכן שבסופו של יום הנזק יהיה גדול מהתועלת.

"מסקנת הדברים היא שמה שנתפס בעיני העולם כחוקים שנובעים מערכים של הומניזם אינם כאלה בכלל. החוק הבינלאומי נכתב מתוך הנחה שמלחמות הן דבר בלתי נמנע ואין שום כוונה לדון מי צודק ומי אשם בכל דבר. במסגרת כך, יש ניסיון למנוע מקרים חמורים אך אין כל כוונה לעסוק בהיבטים מוסריים של הסוגיות", אומר עו"ד ציפורי.

לסיום אומר עו"ד ציפורי שבניית מערכת דינים למלחמה שמושתת על ערכי התורה היא צורך גדול - "רק התורה יכולה לקבע בצורת חוקים מערכת ערכים של מוסר אמיתי ולא רק אמנות הסכמיות אינטרסנטיות".

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 0 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד