בע"ה י"ח אדר ב תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

תקיפה אלימה בחברון? תלוי מי התוקף

בשבוע האחרון התרחשו שני אירועים בחברון. באחד הותקף חשוד ערבי בידי יהודים ובשני הותקפו תיירים יהודים בידי עשרות ערבים. אלו נתונים מעניינים את וואלה ו-ynet ואלו לא? • מבט לתקשורת

  • יהודה פרל, הקול היהודי
  • כ"ג אלול תשע"ה - 11:17 07/09/2015
גודל: א א א
תקיפה בחברון, בעיני כתבי ynet (צילום מסך)
תקיפה בחברון, בעיני כתבי ynet (צילום מסך)

בשבת האחרונה עוכב במחסום בית הדסה בחברון צעיר ערבי החשוד במעורבות באירועי טרור עממי (קרי: ידויי אבנים לעבר יהודים). החשוד החל להתפרע במקום ולהשתולל ומספר צעירים יהודים רעולי פנים הגיעו למקום והכו אותו. נניח והיו נותנים לכם לנסח את הכותרת לידיעה, כיצד הייתם עושים זאת?

באתר ynet לדוגמה, בחרו את הניסוח הבא: "אגרופים, בעיטות וגז פלפל: צעירים ישראלים תוקפים פלסטיני". באתר וואלה הכותרת הייתה: "תיעוד: 4 מתנחלים תקפו 2 פלסטינים שהמתינו במחסום בחברון". סתם המתינו, כמובן.

אירוע דומה, אך שונה, התרחש יומיים קודם לכן בחברון. ארבע צעירים יהודים, תיירים מארצות הברית, הותקפו בידי עשרות ערבים בשכונת ג'בל גו'הר בעיר, ורכבם הוצת. הארבעה נמלטו לביתו של ערבי המתגורר באזור וזה הזעיק את כוחות הבטחון. האירוע הזה, שכמעט ונגמר בלינץ' קטלני, סוקר בצורה מעט אחרת.

ב-ynet הכותרת הייתה: "חברון: תיירים תעו בדרך ונרגמו באבנים". לא סתם הותקפו, אם חשבתם, הם פשוט טעו בדרך. בוואלה נכתב בכותרת הידיעה: "תיירים נכנסו בטעות לחברון - פלסטינים הציתו את מכוניתם".

כך נראית תקיפה אלימה בעיני כתב וואלה שבתי בנט (צילום מסך)

אם כשקראנו את הכותרת ב-ynet עדין לא היינו בטוחים האם הכתבים יואב זיתון ואליאור לוי היו מוטים, אפשר לקרוא גם את תקציר הידיעה אודות האירוע מהשבת האחרונה. "פלסטיני שנלקח לתשאול בעמדת צה"ל בחברון הותקף ע"י צעירים רעולי פנים". מסכן, לא רק שלקחו אותו לתשאול, הוא גם הותקף ללא עוול בכפו.

נמשיך בתקציר: "החייל שהיה בעמדה, שידעה כבר אירועים אלימים בהם זה של "דוד הנחלאווי" " , למרות שמדובר באמצע משפט, לא יכולנו להתאפק. האירועים האלימים שפקדו את העמדה הצבאית בבית הדסה, מסתכמים בזה של דוד הנחלאווי. למי שלא זוכר, נעשה תזכורת קצרה. החייל דוד אדמוב אייש את העמדה הצבאית, ולאחר שהותקף בידי מספר ערבים, דרך לעברם את נשקו. האירוע תועד וגרר אחריו את הכתבים שעוררו רעש תקשורתי. כנראה שאירועי הטרור המתרחשים באזור מידי שבוע, ידויי אבנים והשלכת בקבוקי תבערה, לא נחשבים אצל ynet כאירועים אלימים.

"הצעירים נמלטו וטרם נעצרו. גורמים צבאיים: הפלסטיני ניסה לעורר מהומה". כמובן, הגרסה של צה"ל פחות אמינה, לכן אפשר להזכיר אותה רק בסוף התקציר, בחצי משפט. היחסים בין טענות הערבי לבין גרסת צה"ל דומים גם בתוכן הכתבה, שם גילו הכתבים אמפטיה לערבי שהותקף והניחו הנחת יסוד – האירוע שצריך להיחקר כאן, הוא תקיפת הצעיר הערבי. נוסיף אנו שאלה: האם ראוי שהצעיר הערבי, החשוד באירועי טרור קודמים, ייחקר על ההשתוללות בעמדה?

תגובות (1) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


3 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 19 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד