בע"ה כ"ט ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

המחבל נוטרל?

כרוניקת ההיזהרות היתירה מלירות לעבר מחבלים על מנת להרוג כבר גבתה קרבנות רבים וממשיכה לסכן חיילים ואזרחים. סיפורו של צ'רלי שלוש הי"ד צריך לעמוד לנגד עיניהם של הנוכחים בסיטואציה של פיגוע

  • אורי קירשנבום
  • ה' חשון תשע"ו - 13:00 18/10/2015
גודל: א א א
מחבל שנורה למוות בשער שכם (הלל מאיר TPS)  (הלל מאיר TPS)
מחבל שנורה למוות בשער שכם (הלל מאיר TPS) (הלל מאיר TPS)

בפיגוע שביצע מחבל בשכונת בקעה בירושלים לפני 24 שנים, נהרגו שלושה יהודים: איריס אזולאי הי"ד, אלי אלטרץ הי"ד וצ'רלי שלוש הי"ד.

בעוד השניים הראשונים נרצחו ללא יכולת כלשהי לנטרל את המחבל, שלוש, שהיה לוחם ימ"מ מיומן, ירה לעבר המחבל שעה שהמחבל מנסה לדקור אותו. אך בשל נהלי הפתיחה באש המחמירים, שלוש ירה לעבר רגליו של המחבל בלבד, דבר שלא מנע ממנו להמשיך בביצוע הפיגוע ולדקור למוות את שלוש עצמו.

צ'ארלי שלוש הי"ד

בבפיגועים רבים שבצעו ערבים בשבועות האחרונים, המחבל לא נורה למוות ובחלקם אף סיכן חיים לאחר שרק "נוטרל", והדבר מזכיר לרבים את סיפורו של צ'ארלי שלוש הי"ד.

| המחבל נוטרל?

בפיגוע ליד חברון ביום שישי ובפיגוע אמש (מוצ"ש) במחסום קלנדיה, המחבל שדקר נורה באופן שלא הביא למותו באופן מיידי, דבר שאפשר את ניסיונותיו להמשיך ולדקור.

ביום שישי בבוקר דקר ערבי שהתחזה לצלם עיתונות, חייל צה"ל בצומת הזית שבכביש חוצה יהודה, סמוך לחברון. חייל אחר שנכח בסמוך ירה לעבר המחבל ופצע אותו. בסרטון שמתעד את רגעי הירי לעבר המחבל נראה חייל נוסף שמגיע למחבל לאחר שהלה נורה ונפל ארצה, מנסה לתפוס את ידו של המחבל שאוחזת בסכין בשביל לשלול ממנו אפשרות להמשיך לדקור – כל זאת בזמן שהמחבל עדיין בחיים.

החייל כשל בנסיון לשלוף למחבל את הסכין מהיד וכמעט נדקר בעצמו לאחר שהמחבל התנגד לו. רק לאחר מכן, חייל נוסף שנכח שם יורה שוב לעבר המחבל והורג אותו.

המחבל בקלנדיה לאחר שנורה ונהרג (מדברים תקשורת)

זאת ועוד, בפיגוע שארע אמש במחסום קלנדיה, נורה המחבל על ידי החיילים במקום לעבר פלג גוף תחתון, משמע באופן שלא יביא למותו. המחבל נפל ארצה כשהוא פצוע כרגליו. כשחבלן שהגיע למקום החל לבדוק האם על גופו של המחבל ישנם כלי נשק נוספים, שלף המחבל סכין נוספת וניסה לדקור את החבלן. רק אז, חייל נוסף שנכח במקום ירה לעבר המחבל והרג אותו.

| כרוניקה של סכנת חיים

גם בפיגוע שביצע עלאא אבו-ג'מאל, עובד חברת בזק, בשכונת גאולה בירושלים, אז נרצח ישעיהו קרישבסקי הי"ד, נורה המחבל באופן שלא הביא למותו. בסרטונים שהופצו מהזירה לאחר הפיגוע, נראה המחבל נופל לאחר שנורה. למרות שהוא ממשיך להתנועע בשכיבה, המאבטח שירה בו נמנע מלירות לעברו שוב בשביל להרוג אותו, ורק נשאר עומד עם אקדח שלוף לעברו.

לאחר שניות ארוכות המחבל קם על רגליו ומנסה להמשיך לדקור את קורבנותיו. רק אז יורה לעברו המאבטח שוב והורג אותו.

| ובינתיים הרבנים מתלבטים

הצורך להרוג מחבל בזמן ביצוע הפיגוע נתון בימים האחרונים במחלוקת מתוקשרת בין רבנים רבים. לאחר שרבה של שהם, הרב דוד סתיו, התבטא שאין לירות במחבל לאחר שנתפס, על אף שבודאי הלה הוא בן מוות, בגלל שדבר כזה "פוגע במוסריות שלנו", התבטא הרב בן-ציון מוצפי באופן חד משמעי: "מצווה להחזיק בראשו (של המחבל) ולחבוט בו בקרקע עד שלא תשאר בו לחלוחית חיות".

הרב חיים נבון, רב קהילת השמשוני במודיעין, התבטא גם הוא בכיוון של הרב סתיו וכתב בעמוד הפייסבוק שלו: "לא מגיע לו שנחוס עליו. אבל לנו מגיע. כי אנחנו לא רוצים לחיות בחברה שבה אנשים מרוצצים בידיהם גולגלות של אנשים הכבולים באזיקים. כי המדרון החלקלק עלול להביא אנשים לבצע לינץ' גם במקרים אחרים. וגם בגלל איך שזה ייראה בעולם, אף שזה לא העיקר". רבה של צפת, הרב שמואל אליהו אמר, כי "אסור להשאיר מחבל בחיים אחרי פיגוע. אם תשאיר אותו חי - יש חשש שהוא ישוחרר ויהרוג אנשים אחרים".

עוד הוסיף הרב אליהו אמר, כי"צריך להקים ועדת חקירה איך יצאו מחבלים חיים מפיגועים".

מול המציאות בשטח שבה מחבלים ממשיכים לסכן את חייהם של הסובבים אותם גם לאחר שנורו ו"נוטרלו" כביכול, נראה שהדיון הזה הוא אפילו לא תיאורטי.

תגובות (1) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


1 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 19 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד