בע"ה י"ח אדר ב תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

"הליך שצריך להילמד בפרקליטות"

עורכת הדין של הנערה שהותקפה מינית על ידי ערבים והוכרה כנפגעת פעולות איבה טוענת שיש להכניס את ההכרה במניע לאומני במקרים כאלה גם לכתב האישום

  • אורי קירשנבום
  • ט' חשון תשע"ו - 22:00 22/10/2015
גודל: א א א
מתפרעים ערבים בכפר קדום (ארכיון פאנט)
מתפרעים ערבים בכפר קדום (ארכיון פאנט)

החלטה תקדימית התקבלה במשרד הביטחון, לפיה נערה יהודייה שהותקפה מינית על ידי ארבעה נערים ערבים, בשכונת פסגת זאב בירושלים לפני תשע שנים, תוכר כנפגעת פעולות איבה, מה שעתיד להקנות לה זכויות רבות מצד המוסד לביטוח לאומי.

המוסד לביטוח לאומי (יהודה פרל)

זו הפעם הראשונה שהטרדה מינית מוכרת כ"פעולת איבה". עד לקבלת החלטה זו נמנעו הרשויות מלקחת בחשבון במקרים מקבילים את עובדת היות התוקפים ערבים והמותקפת יהודייה, על כל המשמעויות הכרוכות בכך, לרבות מתחים ושנאה ששוררים בין חלקים נרחבים של שתי הקבוצות הללו.

| הטרדות מיניות - ניסיון להרחיק יהודים מהרחוב

בראיון לקול היהודי מסבירה עורכת הדין רוני אלוני סדובניק, מי שייצגה את הנערה המותקפת מול משרד הביטחון והביאה להחלטה התקדימית, את שרשרת הטיעונים המרכזיים שהצוות שלה העמיד כתגובה לדרישת משרד הביטחון מהם להוכיח שאכן שנאה לאומנית הניעה את התוקפים הערבים.

"יש בקו התפר תופעה שמושתקת הרבה מאוד שנים של תקיפות מיניות במרחב הציבורי מצד 'פלסטינים', בד"כ קטינים, 'שבבניקים', שפשוט מטרידים במרחב הציבורי, בגני שעשועים. הם מטרידים מינית נשים, נערות, נשים הרות ובעיקר הם נטפלים לילדות. זה חלק מניסיון להפחיד את האוכלוסייה מלהסתובב ברחובות, שירגישו לא נוח ללכת ברחובות".

| החלטה תקדימית של מועצת הביטחון של האו"ם

"זאת הייתה טענה אחת שלנו. טענה שנייה הייתה שהדין הבינלאומי חייב לחול גם בישראל. אנג'לינה ג'ולי, שגרירת האום לפליטים הובילה לפני כשש שנים במועצת הביטחון של האום החלטה חסרת תקדים לפיה בן לאום אחד שתוקף מינית בן לאום אחר בכל מקום בעולם שבו שני הלאומים נמצאים בסכסוך על קרקע - זה מוכר כפשע מלחמה. הטענה שלנו הייתה שהדין הזה חייב לחול גם במדינת ישראל".

דגל האו"ם

האם זה נכון גם כשלא הוכח מניע לאומני במקרה הספציפי? נניח אם ערבי אנס יהודייה בלב תל אביב (לא על קו התפר)?

"זה יהיה נכון בכל מקרה שלא הוכח מניע אחר, דהיינו בכל מקרה שלא הייתה היכרות מוקדמת בין הצדדים", אומרת עו"ד אלוני סדובניק ומציינת שבימים אלה הם מחכים לתשובת משרד הביטחון גם בנוגע לתיק אונס אחר, הלא הוא האונס המחריד שביצע ערבי שהתגורר בכפר עקראבה הסמוך לשכם בבני זוג יהודים בחניון "גן העיר" בתל אביב לפני כשלוש וחצי שנים.

עוד מקרה של אונס אכזרי שבוצע על ידי ערבי. גן העיר בתל אביב (gellerj)

"אנחנו טוענות שהנוהל המשטרתי הוא שברגע שיש איזשהו אירוע, תאונת דרכים, פריצה לחווה חקלאית, יידוי בקבוק תבעירה וכדומה, כשהתוקפים הם 'פלסטינים' והמותקפים יהודים, מייד מגיע לזירה השב"כ. הוא הגוף היחיד שמוסמך להכריע מה היה הנמיע". נהלים דומים מבקשת עו"ד אלוני סדובניק לקבוע גם במקרים של תקיפות מיניות.

"הבאנו נתונים שבשמונה השנים האחרונות, רק בקו התפר בירושלים קרו למעלה מ-800 מקרים של תקיפות מיניות של נערות יהודיות על ידי ערבים. זה מלמד שכבר מדובר פה בתופעה".

| גם הסנגוריה טענה למניעים גזעניים של המותקפת

"הטיעון הרביעי שלנו היה שקו ההגנה של הסניגור של אחד התוקפים היה שהיא (המותקפת. א.ק.) גזענית, דהיינו שהיא 'הלבישה' עליהם תיק של אונס מאחר והיא שונאת ערבים. אנחנו טענו שאם זה קו ההגנה שלהם אז קל וחומר שזה אומר שגם הם רואים במקרה מניע לאומני".

פסגת זאב. מוקד של פשיעה ערבית עוינת. זירת פיגוע הדקירה בשכונה (הלל מאיר TPS)

טיעון נוסף שהציגה עו"ד אלוני סדובניק התבסס על כך שבתקשורת ה'פלסטינית' מופצות קריקטורות רבות שמציגות אלמנטים של אינוס במאבק היהודי-ערבי בארץ. "הצגנו למשל קריקטורה שבה מופיעה אישה שהיא 'פלסטין', יש על הגוף שלה מפה של ישראל וחיילי צה"ל אונסים אותה. אחרי זה הבאנו קריקטורות של מסגד אל-עקצא בדמות אישה וחיילי צה"ל אונסים אותה. ברגע שיש כזו שטיפת מוח אז קל וחומר שהתוצאה של זה תהיה רצון של בני הנעורים לעשות את אותו הדבר בחזרה".

בנוסף, מספרת עו"ד אלוני סדובניק, שבחקירתם במשטרה כינו התוקפים הערבים את הנערה "מתנחלת", כמו גם את היהודי שהגיע למקום, סייע לה ותפס את התוקפים - גם אותו כינו התוקפים הערבים "מתנחל", דבר המלמד לטענתה של עו"ד אלוני סדובניק על כך שהתוקפים הערבים אכן ייחסו לכל הסיפור הקשר לאומני.

| "גם העונש צריך להיות כאל עבירה של 'פשע שנאה'"

על אף התקדימיות הרבה שיש בהחלטה האמורה, הרי שהיא נוגעת אך ורק להכרת המדינה בנפגעת ואין לה כל קשר להתייחסות של התביעה כנגד התוקפים. הם אגב, ריצו עונשי מאסר קצרים למדי של כ-28 חודשי מאסר בלבד.

מוקד של פשיעה ערבית. פסגת זאב (אלחנן גרונר)

האם יש הסבר הגיוני לכך שמבחינת ההכרה של משרד הביטחון בנפגעת כ"נפגע פעולות איבה" ומנגד ההליך השיפוטי כנגד התוקפים לא ייחס להם מניע לאומני, דבר שכמובן מצדיק החמרה בעונש? במלים אחרות, האם לדעתך כל מקרה של תקיפה מינית של יהודייה על ידי ערבי צריך לייחס לתוקף מניע לאומני?

"לחלוטין. אני חושבת שההליך הזה שמשרד הביטחון עשה כאן צריך להילמד בפרקליטות. מעתה ואילך אם יש מקרים בם יש חשש לאירוע לאומני בגלל הנסיבות שתיארנו אז בהחלט הפרקליטות חייבת להכניס את סעיפי החוק של 'פשע שנאה'".

בהתחשב בנתונים הבלתי נתפסים על מספר אירועי התקיפות המיניות של נערות יהודיות על ידי ערבים, נראה שיש בדבריה של עו"ד אלוני סדובניק משמעות רבה.

תגובות (3) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


4 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 20 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד