בע"ה י"ט אדר ב תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

חשיפה: "השב"כ מתדרך רבנים לכתוב מאמרים"

הקרב שמנהל השב"כ על דעת הקהל כולל "תדרוך" לרבנים להתבטא בציבור בעד הארגון. לדברי גורם עמו שוחחנו, יש במחלקה היהודית של הארגון אדם שתפקידו הוא לתדרך רבנים בעלי השפעה, בימים כתיקונם, וביתר שאת בימים האחרונים

  • י"ב טבת תשע"ו - 15:28 24/12/2015
גודל: א א א
מפגינים בכיכר הבימה (מטה יהודי לא מענה יהודי)
מפגינים בכיכר הבימה (מטה יהודי לא מענה יהודי)

גם מי שלא מכיר את התנהלות השב"כ מקרוב יכול בנקל להבחין שבימים האחרונים מתנהל קרב של ממש בין השב"כ לבין הציבור הרחב שנרתם למאבק למען העצורים ב"פרשת העינויים", קרב על דעת הקהל.

לאחר ההתקפות הקשות נגד התנהלות השב"כ בפרשה, התקפות שהגיעו מכל גווני הקשת הפוליטית, התחילו להיבקע סדקים בתמיכה הגורפת שהייתה לכך בציבור הדתי-לאומי. לא רק הנאומים התקיפים של בנט בתמיכה בשב"כ, אלא רבנים מהציבור הדת"ל שכותבים עוד ועוד מאמרים וסטטוסים חריפים בהם הם מביעים את תמיכתם בשב"כ.

כעת מתברר, כך נראה, שלהלך הרוח הזה יש יד מכוונת. גורם עמו שוחחנו אמר בנחרצות כי הוא יודע בוודאות שגורמים בשב"כ דברו עם כמה וכמה רבנים, כאלה הרגילים להתבטא במאמרים בתקשורת, והפעילו עליהם לחץ על מנת שיכתבו מאמרים ויתבטאו בפומבי בעד השב"כ, במטרה למנוע את מה שנראה כתמיכה גורפת במאבק למען העצורים.

הגורם הוסיף ואמר כי יש אדם שמועסק במחלקה היהודית בשב"כ ותפקידו הוא לתדרך רבנים. "רבנים בדרג בכיר ובעלי השפעה על הציבור מקבלים תדרוכים כאלה לפחות כמה פעמים בשנה", טען הגורם.

"כל זה בימים כתיקונם. כשיש פרשיות כאלה אותו איש שב"כ מפעיל את הלחצים שלו על הרבנים במטרה שיתבטאו בהתאם לשיקול הדעת של השב"כ. בימים האחרונים העבודה של השב"כ בקרב רבנים היא אינטנסיבית. אני יודע על כמה וכמה רבנים שלא אזכיר את שמם שהשב"כ הפעיל עליהם לחץ לכתוב מאמרים. הרבה מהמאמרים החריפים שהציבור קורא בימים האחרונים בתקשורת מצד רבנים בציבור הדת"ל הם תוצאה של זה", אמר הגורם.

| הודעה חריגה נוספת של השב"כ

בתוך כך, הוציא היום השב"כ הודעה חריגה נוספת לתקשורת בהתייחס לפרסום העדויות של העצורים על ההתעללות הקשה בהם מצד חוקרי השב"כ.

בתוך ההודעה הארוכה מציינים בשב"כ מספר אמצעים עליהם העידו הנחקרים בפני עורכי הדין ומכחישים את קיומם: בעיטות, יריקות, חשמול, 'מיטת סדום', הטרדות מיניות ועוד. יחד עם זאת, כדאי לשים לב שגם בהודעה זו אין הכחשה גורפת לשימוש בכוח ועינויים מסוגים אחרים כלפי הנחקרים.

יתירה מזו: בהודעה, מסבירים בשב"כ באריכות כי מטרת החקירה היא, בין השאר, למנוע 'פיגועים' בעתיד מצד 'חברי ההתארגנות'. נראה שבכך מתכוונים בשב"כ לרמוז על כך שהם השתמשו בנוהל 'פצצה מתקתקת' כלפי הנחקרים בפרשה, דבר שמתיר שימוש באמצעים פיזיים כלפי הנחקרים.

יחד עם זאת, ראוי להזכיר שנוהל 'פצצה מתקתקת' הוגדר בבג"ץ בצורה מאוד מצומצמת: "פלוני נעצר על ידי השב"כ. הוא מחזיק בידיו מידע אודות מיקומה של פצצה שהוטמנה ותתפוצץ בקרוב. ללא מידע זה לא ניתן בשום דרך לנטרל את הפצצה. אין גם כל דרך אחרת להשיג את המידע. אם יושג המידע, תנוטרל הפצצה. אם לא תנוטרל, ייפגעו וייהרגו רבים".

לאור הגדרה זו, טען עו"ד אורי ציפורי בשיחה לקול היהודיכי נראה שבמקרה שלנו אין כל היגיון בהגדרת הנחקרים כ'פצצה מתקתקת', גם אם נניח שאכן השב"כ מנע ביצוע פעולות כאלה ואחרות בעתיד על ידי מעצרם.

נזכיר, כי הודעה זו היא לא ההודעה הראשונה שהוציא השב"כ סביב "פרשת העינויים". לאחר מסיבת העיתונאים שכינסו עורכי הדין של העצורים ביום חמישי שעבר, פרסם השב"כ הודעה ארוכה וחריגה בשביל להכחיש את דבריהם של עורכי הדין.

| הדלפת הקלטת מהחתונה

העבודה האינטנסיבית של השב"כ על דעת הקהל סביב "פרשת העינויים" באה לידי ביטוי בתחומים רבים נוספים. הסרטון שפרסם אמש (ד') בערוץ 10 רועי שרון בו נראים נערים רוקדים כשאחד מהם נועץ סכין בתמונת התינוק למשפחת דוואבשה שנהרג בהצתה בדומא, הועבר אליו גם כן, ככל הנראה, ע"י השב"כ או גורמים אחרים במערכת הביטחון, שכן מדובר בסרטון שהשב"כ והמשטרה החרימו מבעלי השמחה בצו בית משפט, כך ציין שרון עצמו בכתבה.

הדלפת הסרטון לתקשורת על ידי השב"כ גררה תגובות נזעמות. עו"ד בן גביר התבטא אמש בחריפות נגד הדלפת הסרטון בידי גורמי החקירה, כך גם חה"כ בצלאל סמוטריץ' שתמה הבוקר למי מגורמי החקירה היה אינטרס להוציא סרטון כזה כשהוא רומז שהדברים נעשו על מנת להכשיר את העינויים שעוברים העצורים בעיני הציבור הרחב.

תגובות (9) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


3 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 19 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד