בע"ה י"ח ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

בונים בהתנחלות דולב – שואפים לגמזו

סערה בדלב: אחיו של מחבל אש"ף העובד כקבלן בבנימין, לא מסתיר את שאיפותיו הלאומיות. והתושבים? מפחדים

  • אלחנן גרונר, הקול היהודי
  • י"ד אייר תשע"ז - 16:16 10/05/2017
גודל: א א א

כבר מספר שנים ש'אבו ראיד', בעליה של חברת GEMZU, בונה בישובי מערב בנימין. בית כנסת, בתים פרטיים, עבודות עפר ומה לא. מצודתו פרוסה בישובים נריה, נעלה, דולב, לפיד ועוד.

בשנים האחרונות, מספרים תושבים, אבו ראיד ובניו, המתגוררים בכפר דיר עמאר ובאזור רמאללה, הפכו לקבלנים הבלתי מעורערים של הישוב דולב, ועל פי טענות התושבים, לאו דווקא בדרכים כשרות. בניין האולפנה הולך ומושלם בימים אלו בידי החברה, ופרוייקט דיור של כ-20 בתים נמצא בהליכי בנייה.

אלא שמספר פרטים שגילו לאחרונה תושבים מהישוב, גרמו למתח ופולמוס בין תושבי האזור, ומעסיקים בימים אלו את מזכירות הישוב.

חברת GEMZO, כך מתברר, מנציחה בשמה את שאיפותיהם הברורות של בני המשפחה הערבית לשוב לכפר ג'ימזו, בו לדבריהם התגוררו לפני מלחמת השחרור, אז נכבש הכפר בידי מדינת ישראל ובסמוך אליו הוקם מושב גמזו.

יש לציין כי גמזו היה ישוב יהודי עוד בתקופת התנ"ך והוא מוזכר בספר דברי הימים כמקום שנכבש בידי הפלישתים.

"אבו ראיד אמר לי לא פעם שהוא מחכה שהם ישתלטו מחדש על גמזו ויחזרו לשם, ושצריך כבר לחזור לגמזו", סיפר אחד התושבים לקול היהודי. "רוב התושבים לא הבינו את משמעות השם של החברה, אבל כשהוא התחיל לדבר על זה בגאווה ובקול, התחלנו להבין את המשמעות".

"למה אנחנו צריכים להעסיק אדם שבגלוי רוצה להילחם בנו?", אמר תושב אחר, "גם אם מעסיקים ערבי צריך לבדוק שהוא לא בעייתי ולא קשור לדברים נגד ישראל".

האח השהיד

אלא שמתברר שבשם החברה והשאיפות לסלק את תושבי מושב גמזו מהבית, לא נעצרות הבעיות של התושבים עם הקבלן. אחד הבנים, איברהים, העובד עם בני המשפחה, היה בתקופות מסויימות, ויתכן גם היום, מנוע כניסה לישוב לאור המלצות השב"כ. בני המשפחה ניסו בדרכים שונות להפעיל לחץ בכדי שכניסתו תאושר, ואכן מספר פעמים הוא נכנס לעבוד בישובי האיזור. שיטוט קצר בדף הפייסבוק שלו מגלה כי תמונות הנושא שבחר לא פעם, אינן מלמדות על אהבת ישראל גדולה, ומסבירות ככל הנראה את חששו של השב"כ.

עוד מסתבר כי השב"כ מכיר את המשפחה עוד מהעבר. אחיו של אבו ראיד, כך נודע לקול היהודי, הוא "שהיד" הגורם לגאווה למשפחתו. האח היה מחבל אש"ף בשם אחמד חליל, שגם נחשב למשורר שחיבר שירי "מאבק פלסטיני", המעודדים פגיעה ביהודים ומופצים כיום עם צילומי השלכת בקבוקי תבערה ואבנים על יהודים.

על פי כתבות בכלי התקשורת הערבים, האח היה עצור בישראל בשנות ה-70 המאוחרות ותחילת שנות ה-80 מספר פעמים, אך בהמשך שוחרר ונסע לפעול עם מחבלי אש"ף בלבנון. במלחמת שלום הגליל הוא נהרג בקרבות עם חיילי צה"ל, על פי הפרסומים במחנה הפליטים אל חילווה, מעוז מחבלים עיקש ואכזרי.

אבו ראיד, הקבלן החייכן מדולב, השתתף לפני כשלוש שנים יחד עם משפחתו באירוע הוקרה שנערך לאח במרכז תרבות ברמאללה. הרכב מוזיקאלי שר משיריו, אחד הקרובים נאם נאום קרבי במיוחד, ואם השהיד עלתה יחד עם בנה הקבלן בונה ההתנחלויות, לקבל תעודת הוקרה על פועלו של האח השהיד, אשר בני המשפחה מקדשים את זכרו ופועלו כנגד היהודים ומדינת ישראל.

"הוא זרק כמה מילים והקבלן ברח"

אם לא די בכך, תושבים מדולב טוענים כי אבו ראיד ובניו הפכו לקבלנים כמעט יחידים בישוב, שכן הם מסלקים ומאיימים לכאורה על קבלנים אחרים המגיעים לעבוד בישוב.

"סגרתי עבודה עם קבלן מאחד הכפרים, והוא התחיל לעשות לי שיפוץ בבית", סיפר תושב מדולב לקול היהודי. "יום אחד הגיע אותו קבלן והתחיל לדבר עם הקבלן שלי ולזרוק לו משפטים בסגנון ש"זה המקום שלי, ואתה פוגע לי בפרנסה". הקבלן שלי הבין את הרמזים, ובאמצע העבודה הודיע לי שהוא לא מוכן לעבוד פה יותר, וברח לי באמצע העבודה. הייתי צריך לשכור פועלים ולסיים את העבודה בעצמי".

במקרה נוסף, הוא מתאר, הזמין התושב משאית אדמה לביתו. "הנהג שהזמנתי היה זול יותר מאשר אבו ראיד, אבל כשהגיעה המשאית, הוא זרק כמה משפטים לנהג. הנהג ניגש אלי, התנצל ואמר שהוא לא מוכן לפרוק פה את האדמה כי בשביל כמה מאות שקלים הוא לא רוצה להסתכן, ונסע מהמקום בלי לפרוק את האדמה שהזמנתי".

בדולב מספרים כי לפני כשלוש שנים, פשט את הרגל קבלן ערבי נוסף שעבד בדלב והשאיר משפחות באמצע בנייה. לדברי התושבים, אבו ריאד ניצל את המצב וכעת הוא שולט בישוב ואף מעלה לטענתם מחירים בגלל שאין לו תחרות.

"אני הבאתי עכשיו קבלן ערבי ישראלי, ועליו האיומים לא עובדים, כנראה כי הוא לא מהכפרים באזור והם פחות יכולים לפגוע בו", מספר אחד התושבים. לדבריו, הוא חושש להזכיר את שמו בכתבה, ואף מפחד לכתוב בישוב על העניין מחשש שיבולע לו. "תשמע, זה קבלן שעובד פה הרבה שנים, ואני מפחד להתחיל להתעסק איתו".

במזכירות הישוב דולב ביקשו שלא להתייחס לטענות התושבים. בישובים אחרים בהם עבד הקבלן בעבר אומרים גם כן כי רק בודדים גילו את משמעות השם של החברה, אך מתארים אירועי חיכוך עם הקבלן ובניו.

 

תגובות (20) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 15 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד