בע"ה י"א ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

משלוח מנות וקדושת שביעית, מה עושים?

בחג הפורים נקבל וניתן משלוחי מנות בשמחה ובטוב לבב, אך השנה, מוצאי שביעית, כדאי לשים לב לכמה דברים. וגם: אל תמהרו לרכז בכלי אחד את מיני המאפים שקיבלתם

  • יח"צ
  • י"ב אדר ב תשע"ו - 14:06 22/03/2016
גודל: א א א
משלוח מנות. ארכיון (יחצ)
משלוח מנות. ארכיון (יחצ)

השנה היא שנת מוצאי שביעית, ובשווקים עדיין נמצאים מיני מאכל הקדושים בקדושת שביעית, במיוחד פירות ויינות או מיץ ענבים. הרב אהוד אחיטוב ממכון התורה והארץ מסביר כי כאשר שולחים משלוחי מנות עם מוצרי שביעית יש לשים לב לכמה דברים.

ראשית רצוי שאחד ממשלוחי המנות שאנו שולחים יכיל שני מוצרים שאינם קדושים בקדושת שביעית וראוי לנהוג כן מלכתחילה מכיוון שיש מן הפוסקים שכתבו שאין יוצאים ידי חובת משלוח מנות במוצרים שיש בהם קדושת שביעית. עם זאת שאר המשלוחים יכולים להיות מורכבים גם מיינות או מתבשילים שקדושים בקדושת שביעית, אך מובן שאם יש במשלוח תבשילים או מאפים הקדושים בקדושת שביעית, צריך להודיע למקבלים על כך בכדי שינהגו בהם בדרך הראויה.

כאשר שולחים משלוח מנות למשפחה שכבר הקדימה ושלחה לנו - אין לשים במשלוח זה מוצרי שביעית. זאת מכיוון שהדבר דומה ל"תגמולים", כלומר סוג של פריעת חוב שאסור לעשותו בפרות שביעית או במוצרים הקדושים בקדושת שביעית.

הרב אחיטוב מסביר כי גם בנוגע למצוות הפרשת חלה, יש לשים לב לכמה דברים. לא רבים נותנים דעתם לכך, אך צירוף משלוחי מנות שקיבלנו ממספר אנשים עשוי לחייב אותנו בהפרשת חלה מחמת הספק

לכן מן הראוי להימנע מלהכניס לכלי אחד כמות גדולה של עוגות או לחמים השווים בטעמם, שיש בכולם יחד כמות המחויבת בהפרשת חלה אף שהגיעו אלינו מכמה משפחות, שכן ייתכן שהעוגות נאפו מכמות קמח קטנה שאינה מחייבת להפריש חלה ועל ידי הצירוף של מאפים מכמה מקורות נוצר חיוב להפריש חלה. בכל מקרה, אם הצירוף כבר נעשה – יש להפריש חלה ללא ברכה.

בנוסף, כאשר מקבלים משלוח מנות ממי שאינו זהיר בהפרשת חלה, טוב לחתוך חתיכהבשיעור כלשהו מכל מין מזונות בנפרד ולקרוא עליו שם חלה בלא ברכה.

הכתבה באדיבות יח"צ

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 13 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד