בע"ה י"ט אדר ב תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

נחשף: כך ברחו אסירים יהודים מהנאצים

המנהרה באמצעותה נמלטו יהודים ביער פונאר בוילנה, נחשפה כעת

  • יח"צ
  • כ"ג סיון תשע"ו - 08:44 29/06/2016
גודל: א א א
האנדרטה ביער (: עזרא וולפינגר PBS Series NOVA)
האנדרטה ביער (: עזרא וולפינגר PBS Series NOVA)

לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה, התגלתה לאחרונה מנהרת הבריחה שחפרו שבויים יהודים שנמלטו ממחנה ריכוז באזור יער פנואר שליד וילנה.

100,000 בני אדם, ביניהם 70,000 יהודים מוילנה והסביבה, נטבחו בידי הנאצים הגרמנים והושלכו לבורות ביער פונאר שבליטא. כאשר נמלטו הכוחות הגרמניים מחזית המזרח, הם הקימו יחידה שמטרתה היה לטשטש את עקבות ההשמדה ההמונית. בפונאר, הוטלה המלאכה על קבוצה של 80 אסירים ממחנה הריכוז שטוטהוף.

הכנות לחיפוש המנהרה (עזרא וולפינגר PBS Series NOVA)

בלילה, הוחזקו האסירים בתוך בור עמוק ובשעות היום נאלצו לעבוד בפתיחת קברי אחים, הוצאת הגופות ושריפתן, כל זאת כאשר רגליהם כבולות בשלשלאות. העובדים, שידעו כי עם סיום עבודתם הם יוצאו להורג, החלו לחפור מנהרה שבסוימה הגיע לכ-35 מטרים, שהוליכה מהבוקר שבו שהו בלילה, אל מעבר הגדרות. לאחר שלושה חודשים, בשבת קודש כ"ב ניסן התש"ד, התבצעה הבירחה.

האסירים ניסרו בפצירה את הכבלים שעל רגליהם ו-40 מהם יצאו לדרך באמצעות המנהרה. אולם, הבריחה נתגלתה די מהר בידי השומרים הנאצים. 15 הצליחו להימלט ו-11 מתוכם אף הגיעו אל הפרטיזנים ושרדו את המלחמה. שאר הבורחים נתפסו וחלקם נורו למוות.

האנדרטה במקום מציאת המנהרה ביער פונאר (עזרא וולפינגר PBS Series NOVA)

לאחר מלחמת העולם השנייה, נעשו מספר ניסיונות לאתר את המנהרה, אך לא נודע מיקומה. כעת, בעבודה משותפת של ד"ר יוחנן זליגמן מטעם רשות העתיקות, פרופ' ריצ'רד פרוינד מאוניברסיטת הרטופרד בארצות הברית, המוזיאון הלאומי היהודי ע"ש הגאון מוילנה ועוד, התגלה מנהרת הבריחה, אודות לאמצעים טכנולוגים וצילום חודרת קרקע, בשיטה של דימות תת-קרקעי, ליד הבור בו הוחזקו האסירים.

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


3 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 18 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד