בע"ה י"ז ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

האם אפשר לחנך את ילדי עזה?

"הדאגה לחינוך האוכלוסייה שתסופח גורמת מצד אחד לחיזוק השליטה, ומצד שני להמתקה", אמר הרב יצחק שפירא, בכנס תנועת דרך חיים שדן בנושא סיפוח רצועת עזה

  • אלחנן גרונר, הקול היהודי
  • ז' תשרי תשע"ה - 18:18 01/10/2014
גודל: א א א
ילדים בעזה
ילדים בעזה

במוקד כינוס פעילי תנועת דרך חיים שהתקיים ביום שני בכפר חב"ד, עמדה שאלת סיפוח רצועת עזה. התנועה שמה לה לקדם חיים ציבוריים של העם היהודי על פי התורה.

לאחר סקירה על פעילות התנועה בתקופה האחרונה, ודיון לקראת המשך הפעילות השנה, נערך פאנל בנושא סיפוח רצועת עזה והחלת הריבונות היהודית. הסוגיה המרכזית בפאנל היתה חינוך האוכלוסייה לאחר החלת הריבונות, כמובן במקביל למיגור הטרור והשארת האזרחים שיקבלו על עצמם שבע מצוות בני נח. תחילה דיבר הרב יצחק שפירא, ראש ישיבת עוד יוסף חי ומחבר הספר תורת המלך, החבר בועדת ההקמה של התנועה.

הרב שפירא הציג את הספר תיקון המדינה של ראש התנועה הרב יצחק גינזבורג, המתאר את שלבי התיקון של החיים הציבוריים בארץ ישראל.

הרב יצחק שפירא (דרך חיים)

הספר בנוי על עשר הספירות הקבליות, והרב שפירא הדגיש נקודה מעניינת לפיה שלב הריבונות, המצוי תחת ספירת החסד, ממוקם לפני שלב המלחמה המשויך לספירת הגבורה.

"הסיבה לכך היא שאם אתה נלחם ואין לך שום יעד שאליו אתה רוצה להגיע, אלא כל הזמן אתה נלחם נגד מי שנלחם בך ללא יעד ברור, אתה מפתח אצל הצד השני את החלום והתקווה", אמר הרב שפירא. "אם אין לך החלטה ברורה מה השאיפות שלך, אז הוא ילחם וילחם, כי לו יש יעד וכל עוד לא אמרת לו אני מתכוון להיות השולט פה אז הוא יקבל כח להמשיך".

הרב שפירא התייחס לסוגיית חינוך האוכלוסיה שתסופח, דבר שהרב גינזבורג מדגיש בשנים האחרונות. "כשאני רוצה לדבר על החלת הריבונות אז אני רוצה לבטא מה זה אומר מבחינתי. אני יכול להגיד שריבונות מתבטאת בזה שאני אהיה השליט והחזק. מבחינה מסוימת יש בזה תחושה שאני שולט יותר, אבל מצד שני אני גם מאוד פחדן, כי אני מפחד מהכוחניות של מי שתחת חסותי, ואני רק נהיה יותר ויותר כוחני כי אני חייב להגן על עצמי, וזה גם מחיר שמשלמים".

"כשאני מדבר על דאגה לחינוך האוכלוסייה, אני אומר שהשליטה היא יותר מלאה ויותר חודרת. כי אני לא רק שולט חיצונית על נשק והתארגנויות, אלא אני רוצה לשלוט על העיצוב של האנשים. מצד אחד של המטבע זה יותר כוחני כי זה חדירה יותר חזקה של הריבונות, אבל מהצד השני של המטבע, זה ציור יותר ממותק, כי אני לא רוצה להתייחס לאנשים רק כאל בעיות, אלא להתייחס אליהם כאל בני אדם שאני חושב שאפשר לדבר איתם", הוסיף הרב שפירא. "הצד של האוכלוסייה עצמה יצטרך להחליט מה הוא רוצה, אבל מבחינתי אני רוצה לטפח אנשים שהם עם פחות אכזריות ואולי גם יותר מזה, כמה שנצליח".

חבר התנועה ישראל אריאל (ליבוביץ) דיבר על חשיבות החינוך כחלק מתיקון העולם, וכחלק מהקריאה לשלום שלדבריו לא נעשתה עד היום בצורה מסודרת. "לפי הרמב"ם חלק מהקריאה לשלום שצריכה להיות זה דרישה לשמור שבע מצוות בני נח. עד היום קשה לומר שזה נעשה בצורה יהודית אמיתית ויש לזה כל מיני השלכות".

"בעניין החינוך, ההנחה הפשוטה היא שהילדים יתנהגו כמו ההורים שלהם. לדוגמא עיר הנידחת בה הורגים את כל אנשי העיר כולל הילדים בגלל חטאי ההורים. איפה שיש אוכלוסייה בעייתית מן הסתם הדבר יעבור לילדים. אבל לכאורה אפשר לטעון גם הפוך, שהילדים הם כחומר ביד היוצר, ואם אנחנו נזכה ונטפל בהם, נוכל לעשות אווירה קולקטיבית הפוכה. זה לא דבר לגמרי מופרך. אם אני בא לעולם המוסלמי, שאי אפשר לומר שהכל אצלו רע, ואני עושה את זה בהרבה חכמה ועומק, יכול להיות שאני יכול להעביר אותו תהליכים ולהגיע למצב שהוא באמת יהיה פתוח לקריאת שלום. למה שלא ניקח חסות עליהם ונתחיל לחולל שינוי?".

"הרי זהו תיקון עולם. זה שהקב"ה הביא אותנו למציאות הזאת של התמודדות עם כל כך הרבה גויים, אני חושב שיש לנו אתגר רציני וכבד לתקן את המציאות ולפרוס עליה חסות כי אם לא גם לא נצליח לתקן את עצמינו. יש כאן הרבה מאוד אנשים שאם נשאיר אותם בלי פתרון זה לא יעזור לשום דבר אלא רק דוחה את ההתמודדות עם הבעיה. לכן צריך לחשוב מה הפתרון ודי ברור שהמפתח לזה זה הדור הצעיר. יש הרבה עצות, ואם אתה שם את עיקר המשקל על הצעירים, אבל מצליח לתקשר גם עם הניצוצות הטובים בעולם הערבי, בעז"ה תצליח ליצור שם מהפך".

בנוסף דיבר הרב יוסי אליצור, מחבר הספר תורת המלך, על סוגיית החפים מפשע, והדגיש כי החפים מפשע האמיתיים הם קודם כל החיילים היהודים. עו"ד יצחק קובי מהתא המשפט של התנועה דיבר על סוגיית הסיפוח מבחינת המשפט הבין לאומי.

מנחה הפאנל, עו"ד אורי ציפורי מהנהלת התנועה, הדגיש כי מדובר כמובן בנקודות ורעיונות ראשוניים, אולם בתנועה מתגוונים לנסות ולפתח את הכיוונים שעלו בכנס.

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 18 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד