בע"ה י"ח אדר ב תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

הרב אליעזר מלמד נגד נוער הגבעות

הרב מלמד במאמר חריף: "עמדותיהם והתנהגותם של הבחורים הפראים שבגבעות היא רשעות"

  • אורי קירשנבום
  • כ"ו טבת תשע"ו - 11:15 07/01/2016
גודל: א א א
הרבנים מלמד (שלומי שלמוני)
הרבנים מלמד (שלומי שלמוני)

לצד האהדה הציבורית הרחבה לה זוכה נוער הגבעות בשבועות האחרונים ממשיכים גורמים שונים לתקוף את הנוער בגבעות. ההתקפות מגיעות הן מגורמים רחוקים יותר, בתקשורת ובפוליטיקה, והן מגורמים קרובים יותר בציבור הדתי פנימה.

בעיתון 'בשבע' שמתפרסם היום מופיע מאמר של הרב אליעזר מלמד, רב היישוב הר ברכה, בו הוא תוקף בחריפות רבה את הנוער בגבעות. המאמר התפרסם הבוקר גם באתר האינטרנט של ערוץ 7 ואף הופיע ככתבה ראשית למשך שעות ארוכות. גם בכתבה זו, כמו בכתבות רבות נוספות שפורסמו שם סביב פרשת העינויים, לא ניתנת לקוראים אפשרות להגיב.

לאחר הבהרה כי אין בכוונתו להתייחס לגופן של העבירות המיוחסות לצעירים בכתבי האישום שהוגשו לאחרונה כיוון שהן טרם התבררו, הוא כותב: "הידוע הוא שמבין מתיישבי הגבעות ישנם בחורים שלעיני הציבור כולו מבזים ברשע את התורה ואת העם. הם כביכול אוהבים את ארץ ישראל, אבל שונאים את כל מי שעסק ועוסק ביישובה ומגן על היושבים בה מכוחה של מדינת ישראל. באופן מופשט ועקרוני הם כביכול אוהבים את עם ישראל, אבל בפועל הם שונאים את היהודים".

הרב מלמד מוסיף לתקוף אותם מאחר ולטענתו הם "עושים מריבה וחולקים" על הרב קוק זצ"ל והרב צבי יהודה קוק זצ"ל.

(צילום מסך מערוץ 7)

| נוער הגבעות - חלוקה לסוגים

בהמשך מחלק הרב מלמד בין סוגים שונים של המתיישבים בגבעות: "בין אלפי היהודים שמתגוררים בגבעות ישנן מדרגות שונות. קשה להעריך את המספרים, אבל אולי כמאה עד מאתיים מהם יכולים להתנהג ממש בפראות וברשע. הם עלולים להגיע לרצח של ערבים או אפילו של שכן יהודי, כפי שכמעט אירע באחת הגבעות בגב ההר, בעקבות מריבה על הקמת בית כנסת נוסף במקום שבקושי מצליח לקיים מניין קבוע".

המקרה אליו רומז הרב מלמד, לכאורה, הוא סכסוך שהיה באחת הגבעות בגב ההר. אנשים שמכירים את הסיפור מקרוב אמרו לקול היהודי כי הנסיון ללמוד מהסיפור הזה על אופיו של נוער הגבעות הוא "מגוחך" מאחר ומדובר בקבוצה החריגה מאוד בנוף של תושבי הגבעות.

הרב מלמד ממשיך ומגדיר קבוצה נוספת מבין נערי הגבעות: "ויש עוד כמה מאות שבטיפשות מגיעים לזלזול ושנאה כלפי קודשי ישראל, אבל בתוך לבם יש גם כבוד ואהבה לתורה ולחיילי צה"ל. הם יכולים לקלל חיילים, לצעוק בחוצפה 'בוגד' כלפי זקני הרבנים וכלפי שרים נכבדים, לזרוק אבנים על שוטרים בהפגנות ועל ערבים שנוסעים בדרכים".

קבוצה נוספת היא אנשים צדיקים שרוצים לגאול את הארץ ומכבדים את חיילי צה"ל ואת הרבנים, כך לפי הרב מלמד.

| "להגדיר טוב ורע"

"היסוד הראשון בחינוך הוא ההבדלה הערכית בין טוב לרע. לכן מוכרחים לומר שמבחינה ערכית, עמדותיהם והתנהגותם של הבחורים הפראים שבגבעות היא רשעות. לעתים מטוב לב או חוסר דעת אנו נוטים שלא לחרוץ עמדה כלפי מעשים רעים ודעות רעות. זה לא נעים להגדיר בחור שמתפרע ומתחצף כרשע, במיוחד כשלטענתו הוא צדיק ומקדש שם שמיים. אבל המחיר החינוכי של חוסר ההגדרה הוא כבד. אמנם אין דרך שמבטיחה תוצאות של מאה אחוז בחינוך, וגם ההורים הטובים ביותר עלולים לעמוד מול מציאות של בנים סוררים. אבל הגדרת הטוב והרע היא המקדמת ביותר את סיכויי ההצלחה החינוכית", כותב הרב מלמד.

בהמשך הרב מלמד מציע לפעול למען "שיקומם" של נערי הגבעות תוך שיתוף הוריהם בתהליך "השיקום" והפניית הכוחות שלהם לחקלאות ולגיוס לצה"ל.

תגובות (43) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


3 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 19 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד