בע"ה י"ט אדר ב תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

"לא לסמוך בצורה עיוורת על השלטון"

עו"ד שמואל לנקרי, גיסו של הרב טלבי הי"ד ומי שהוביל את מאבק המשפחה, ממליץ לבני משפחתו של אבי בן ציון הי"ד, להפעיל לחץ על הרשויות בכדי למנוע את טיוח הרצח

  • אברהם שפירא
  • י"ז כסלו תשע"ה - 21:09 09/12/2014
גודל: א א א
אבי בן ציון היד (באדיבות המשפחה)
אבי בן ציון היד (באדיבות המשפחה)

רצח אבי בן ציון הי"ד עוד נמצא בחקירה ותחת צו איסור פרסום, אך השתקת המקרה כבר מעלה חששות בקרב גורמים שונים מפני נסיון טיוח של הרצח, שבוצע לכאורה על רקע לאומני.

בשנים האחרונות נראה כי מדובר כבר בתופעה. רצח הרב משה טלבי הי"ד שהוגדר תחילה כהתאבדות, רצח אשר ויונתן פלמר הי"ד שהוגדר כתאונת דרכים, רצח שלי דדון ולאחרונה רצח נתנאל עראמי הי"ד שהוכר בתום מאבק כנפגע טרור.

בעבור בני המשפחות מדובר בטלטלה כפולה. מלבד רצח יקירם, הם נאלצו לצאת למאבק קשה להכרה בו כנרצח טרור. המקרה של הרב משה טלבי היה החמור מכולם, כאשר המשטרה טענה כי מדובר בהתאבדות - דבר שהשפיל את המשפחה בצורה בלתי ניתנת לתיאור.

"לשנס מותניים – לא לסמוך על זרועות השלטון"

על רקע המקרים האחרונים שוחחנו עם עורך הדין שמואל לנקרי, גיסו של הרב טלבי ומי שעמד מאחורי מאבק המשפחה. לנקרי, למוד נסיון מר, ממליץ למשפחת בן ציון לפעול בצורה נחושה כדי למנוע טיוח נוסף.

"אני חושב שהם צריכים מיד כשקמים מהשבעה לשנס מותנים ולפעול.לא לסמוך בצורה עיוורת על זרועות שלטון אלא לבדוק ולחקור בעצמם, ולהפעיל את הראש. יש להם תמונת מצב לא פחות מהגורמים שאמורים להכריע בעניין ואסור להם לחכות", הוא אומר. "אם אין מישהו מהמשפחה שיכול לקחת את זה על עצמו אז לשכור עורך דין אחר שיפעיל לחץ על השב"כ ועל המשטרה. במקרה הזה גם נתפסו חשודים, אבל ברור שלחשודים האלה יהיה יותר נוח להגדיר את זה כתאונה או כשוד שהסתבך. ככה הענישה יותר קלה מאירוע לאומני. וודאי שאין לצפות מהשוטרים שיודו שזה לאומני. בדרך כלל הם לא מתנדבים לעשות את זה".

לדבריו, יש לשנות את כל ההסתכלות של המערכות על אירועים מסוג זה."אנו חושבים שהגישה הבסיסית צריכה להיות שמדובר באירוע לאומני, אלא אם כן יוכח אחרת", הוא מסביר. "לצערי הרושם המתקבל הוא שזה תמיד עובד הפוך. קודם אומרים שזה לא לאומני ורק אם התקבלו איזה שהם אינדיקציות מיוחדות אז ייאותו להגיד שזה לאומני. אני חושב שזה נובע מרצון של המשטרה ושל גורמי הביטחון ביו"ש שלא להתסיס את האווירה ושלא לפגוע בסטטיסטיקות. לכן אם אפשר שלא להגדיר אירוע כלאומני אלא כפלילי ברור שזה יועדף. זה מעורר פחות הד תקשורתי, פחות תסיסה של הציבור הישראלי ופחות ביקורת שמופנית נגד גורמי הביטחון".

"בעניין הזה אני כולל גם את השב"כ וגם את המשטרה וגם את הצבא", אומר עו"ד לנקרי. "זה דבר שהוא רע להם מאוד. זה מוריד את הביטחון האישי ולכן הם נוטים להגדיר כל אירוע כתרחיש אקראי, תאונה, ולא כמשהו מתוכנן. מה גם שזה כמובן כישלון של זרועות הביטחון כי כל אירוע שלא נמנע לפני כן, זה כישלון. זה הגיוני שלפעמים לא מצליחים למנוע אבל וודאי שצריך לתפוס את הרוצחים ולא לטאטא את זה מתחת לשטיח".

הרב משה טלבי הי"ד

"עצוב שהמשפחה צריכה לעשות את העבודה"

שלוש וחצי שנים נאבקו בני משפחת טלבי בכדי שהרשויות יכירו ברב כמי שנרצח על רקע לאומני ולא כמי ששלח ח"ו יד בנפשו. הרב טלבי אותר בצומת רבבה בשומרון כשהוא מתבוסס בדמו סמוך לרכבו. מנוע הרכב פעל, ובזירה היו סימני מאבק. למרות זאת, בתוך מספר דקות, החליט קצין משטרה מתחנת אריאל כי מדובר בהתאבדות. הרב טלבי היה אדם שמח, ירא שמים ורב בישראל ושום סיבה מוצדקת לא הייתה לכך שהוא יתאבד. רק תושייתה של המשפחה שצילמה את גופתו של הרב טלבי קודם הקבורה ושכרה עורך דין ופתולוג, הביאו לבסוף גם את המדינה להודותכי מדובר בפיגוע לאחר שלוש שנים.

"אם אירוע רצח מוגדר בידי המשטרה כאירוע שאינו פלילי, קודם כל בהיבט הביטחוני זה אומר שיש רוצחים שמסתובבים חופשי ואף אחד לא מנסה לתפוס אותם", מצביע לנקרי על אחת הנקודות הבעייתיות בטיוח האירועים."אצלנו זה היה הרבה יותר קשה מכיוון שהגדירו את האירוע כהתאבדות. זו מכה אנושה למשפחה, ובמיוחד שזו משפחה דתית, שבאים ומטיחים בראש המשפחה דבר נורא ואיום כזה. לא מספיק שאב המשפחה נרצח, עוד מעלילים עליו עלילת דם שכביכול שלח יד בנפשו. ברוך ה' אחרי מאבק מאוד ארוך ומאמץ שלנו והשקעה מאוד גדולה, בדקו את הראיות והצלחנו להביא לשינוי המסקנה הזאת שמדובר ברצח. במשטרה כמובן אף אחד לא רצה לשנות את המסקנה. מי ימצא את העוז בנפשו להגיד - טעינו והיה פה רצח שנפנפנו אותו?".

מאז הפך מאבק המשפחה לסמל. בני המשפחה יצרו קשר בתקופה האחרונה עם בני משפחתו של נתנאל עראמי, וכעת קוראים כאמור גם לבני משפחת בן ציון שלא לנוח ולא לשקוט עד שהאמת תצא לאור. "העניין הזה של ההכרה באירועים כלאומניים חשוב מאוד. זה גם בהיבט החקירתי, כי ברגע שמגדירים אירוע כלאומני הוא נחקר על ידי השב"כ ורואים את התוצאות", הוא מסביר. "אבלקודם כל בשביל שאנשים ידעו מה מצב הביטחון האמיתי ביהודה ושומרון. כדאי שלאנשים לא תהיה תמימות או נאיביות. ברגע שאדם יודע שמסביבו האווירה עוינת ושקיימת תסיסה לאומנית, הוא ידע להיזהר ולשמור על עצמו. בנוסף אני חושב שברגע שכל מוסדות השלטון יכניסו לראש שמדובר באירועים לאומניים, גם ההתנהלות כלפי הרשות ה"פלסטינית" וכלפי ה"פלסטינים" תהיה הרבה יותר נוקשה, כפי שנדרש על מנת לשמור על ביטחון התושבים".

תגובות (2) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


2 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 18 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד