בע"ה כ"ה ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

סקר: רוב בישראל לא סומך על המשטרה

מסקר שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה תמונה מדאיגה לגבי תחושת הביטחון האישי של אזרחי המדינה והאמון במשטרה, לצד פערים גדולים בין תושבי יו"ש לשאר הארץ

  • אורי קירשנבום
  • י"ז אייר תשע"ה - 21:01 06/05/2015
גודל: א א א
משטרה (משטרת ישראל)
משטרה (משטרת ישראל)

ביום ראשון השבוע פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה תוצאות של סקר מקיף שנערך על ידה בשנה האזרחית שעברה (2014), בהזמנה ובמימון של המשרד לביטחון פנים. הסקר בחן את היקף נפגעי העבירות בקרב אזרחי ישראל, רמת האמון של נפגעי העבירות במשטרה וכן את תחושת הביטחון הכללית של אזרחי ישראל.

מהסקר עולה שבמהלך השנה האזרחית 2013, 714,000 איש בגילאי 20 ומעלה, שיעור של 13.8% מכלל אוכלוסייה זו, נפגעו מעבירות מסוגים שונים (עבירות אלימות, רכוש ופגיעה מינית מסוגים שונים).

בכל סוגי העבירות, נמצא בסקר שרוב הנפגעים בחרו שלא לפנות למשטרה להגשת תלונה, אך בעוד שבקרב נפגעי עבירות גניבה ואלימות אחוז הנפגעים שבחרו שלא להגיש תלונה במשטרה עומד על 60% ו-56% בהתאמה, הרי שבקרב נפגעי עבירות באינטרנט (פגיעה מקוונת) אחוז הנפגעים שלא הגישו תלונה במשטרה עומד על 91%, ובקרב נפגעי עבירות מין אחוז המתלוננים הוא אפסי כמעט – 2% בלבד.

יש לציין שההגדרה שניתנה בסקר לעבירות מקוונות ולעבירות מין היא כללית מאוד, ייתכן שמשיבים רבים שענו בחיוב כי נפגעו מעבירות אלו, בשעת מעשה כלל לא חשו נפגעי עבירה ולכן לא פנו להתלונן במשטרה. פגיעה מקוונת, הוגדרה על ידי הסוקרים כ"הטרדה באמצעות הודעות בטלפונים ניידים, הפצת מידע אישי ברשתות חברתיות, גנבת מידע והתחזות באתרי אינטרנט", ופגיעה מינית הוגדרה באופן כוללני ביותר הכולל גם התבטאויות לא ראויות וכדו'. בניגוד לאלה, שאר העבירות הוגדרו באופן ברור - גניבה, אלימות וכדו'.

נתון נוסף שעולה מן הסקר, הוא שבין הנפגעים שבחרו להתלונן במשטרה, אחוז המתלוננים במשטרה שאינם חשים מרוצים מטיפול המשטרה בתלונתם נע בין 59% ועד 69% בין נפגעי העבירות השונות.

כך או כך, מהסקר עולה תמונה מדאיגה ביחס ובאמון אותו רכשו אזרחי המדינה כלפי המשטרה. גם נפגעי עבירות ממשיות חשים חוסר אמון בכך שתלונה שלהם במשטרה תביא לטיפול ראוי וגם אלו שבחרו להתלונן במשטרה אינם מרוצים, ברובם, מטיפול המשטרה בתלונתם.

| תושבי יו"ש מרגישים בטוחים יותר משאר האזרחים

בנוסף, במסגרת הסקר נבדקה מידת תחושת הביטחון האישי של אזרחי המדינה, בחלוקה לאזורים שונים במדינה. אזור יהודה ושמרון נמצא כאזור בו תחושת הביטחון האישי של האזרחים היא הגבוהה ביותר. שיעור הנשאלים שהשיבו כי תחושת הביטחון האישי שלהם היא "רבה מאוד" או "רבה" עומד על 81% באזור יו"ש.

העיר שבה נמצאו הנתונים המדאיגים ביותר ביחס לרמת הביטחון האישי שחשים האזרחים היא ירושלים. רק 65% מתושביה חשים ביטחון במידה "רבה" או "רבה מאוד".

בשאר האזורים שנבדקו בסקר הנתונים מצביעים על שיעור שבסביבות 75% של תושבים שחשים ביטחון במידה "רבה" או "רבה מאוד".

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 7 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד