בע"ה י"ח אדר ב תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

היסטוריה: הצו המנהלי נגד יוסף פריסמן - בוטל

לראשונה זה 11 שנה ביטל בית הדין הצבאי לערעורים צו מנהלי שניתן לתושב השומרון וקבע כי "פעולות מחאה אינן מצדיקות שימוש באמצעי מנהלי דרקוני"

  • כ"ג חשון תשע"ז - 19:04 24/11/2016
גודל: א א א
אחרי המאבק הציבורי בו פתח יוסף פריסמן כנגד הצו המנהלי הדרקוני שניתן לו, ללא משפט וללא דין בידי אלוף פיקוד המרכז רוני נומה, ביטל בית הדין הצבאי בצעד חריג ביותר את הצו המנהלי כנגדו.
בצעד כמעט חסר תקדים ביטל בית הדין לערעורים צו הרחקה מנהלי שהוציא אלוף פיקוד המרכז כנגד יוסף פריסמן, צעיר יהודי תושב השומרון, אשר קבע כי הוא יורחק מיהודה ושומרון לשלושה חודשים, וזאת לאחר כשנה בה שהה בהרחקה מנהלית.

נשיא בית הדין לערעורים אל"מ נתנאל בנישו, קיבל את טענותיו של עו"ד מנשה יאדו מארגון חוננו אשר ייצג את פריסמן ועתר נגד הצו, וקבע כי אין ראיות מנהליות המצדיקות צעד דרקוני זה, וכי מהמידע שהוצג לו עולה כי פריסמן לא דוגל באלימות כאידיאולוגיה, מעורב בעיקר בפעילות מחאה לגיטימית, וכי גם אם בעבר הרחוק נטען שהיה מעורב במספר אירועים אלימים, הרי שהם אינם לא בתדירות וברף שמצדיק צו מנהלי.

לאחר שקיבל את צו המנהלי לאחרונה, פתח במאבק ציבורי, אליו רתם את חבר מועצת עיריית ירושלים אריה קינג, ראש מכון המקדש הרב ישראל אריאל, נשיא תנועת דרך חיים הרב יצחק גינזבורג, ראש ישיבת עוד יוסף חי הרב יצחק שפירא ואישים נוספים, אשר פרסמו סרטונים בו הם מביעים תמיכה בפריסמן.

בארגון חוננו - להגנה משפטית לאומית, מציינים כי מדובר בהחלטה היסטורית, וכי המקרה האחרון בו ביטל בית הדין צו מנהלי לתושב יהודי היתה לפני כ-11 שנה אז נקבע כי אלוף הפיקוד הוציא צו מנהלי כנגד אדם שנחשד במעשים פליליים ולא לאומניים. לפני שמונה שנים בוטל גם כן צו מנהלי אך חודש לאחר מכן.

עו"ד יאדו טען בערעור כי הצו ניתן לפריסמן רק בשל פעולות המחאה אותן הוא מארגן, במרבית המקרים באישור המשטרה, מול בתיהם של אישי ציבור ובהם אלוף הפיקוד רוני נומה החתום על הצו. השופט קבע כי אכן "מצויה בחומר החסוי התייחסות רבה לפעולות מחאה אותן יזם והוביל המערער", אך ציין כי פעולות אלו לא עמדו לדברי פיקוד המרכז בבסיס הצו. יחד עם זאת קובע השופט בנישו כי "במישור העקרוני פעולות מחאה מהסוג האמור אינן מצדיקות, ככלל, שימוש באמצעי מנהלי דרקוני, דוגמת הצו הנוכחי".

השופט הוסיף עוד כי "בחינת עניינו של המערער מביאה אותי למסקנה שלא התקיימו התנאים הדרושים להארכת המגבלות", ומוסיף כי "אכן גם אם המערער היה מעורב בעבר במעשים אלימים מסוימים, לא מצאתי באותם מעשים מאפייני חומרה המצדיקים הטלת הגבלות מנהליות, בוודאי לא הגבלה מתמשכת על פני למעלה משנה".

עוד קבע השופט כי פריסמן "איננו אדם המשתייך להתארגנות אלימה ואינו דוגל באלימות כאידיאולוגיה".

השופט בנישו אף קובע כי הגם שמעשי מחאה מסויימים עלולים להיות בעלי פוטנציאל של גלישה לאלימות, הרי שיש להבדיל בינם לבין אלימות יזומה המבוצעת כחלק מאידיאולוגיה כללית.

עוד הוסיף השופט וקבע כי מסקנותיו מקבלות חיזוק מהמידע שהוצג לו בנוגע להתנהלותו של פריסמן בחודשים האחרונים, מידע ש"אינו כולל מעשים או כוונות העשויות ללמד על סיכון בטחוני מהותי עכשווי".

עו"ד מנשה יאדו מארגון חוננו שייצג את פריסמן מסר בתגובה: "ההחלטה חושפת את השימוש שעושות רשויות הביטחון באמצעי החסוי של הצו המנהלי כדי לפגוע שלא כדין בפעילות מחאה ציבורית לגיטימית של המתיישבים. בימ"ש הזכיר היום לצבא כי הוא לא מעל החוק ותזכורת כזאת בהחלט היתה נדרשת. ההחלטה שמה לקלס את התהדרות הצבא ב"שיקולי ביטחון" כביכול כדי להוציא צווים מנהליים דרקונים וחושפת במערומיה את התנהלות רשות הביטחון שהוציאה צו ריק מתוכן. הפגיעה באזרחים ובמרקם החברתי והשלטוני בישראל צריכה להיעצר ואנו תקווה כי ההחלטה שניתנה היום תעזור בכך".

יוסף פריסמן מסר בתגובה: "ביטול הצו פותח לנו פתח להבין את הטשטוש וחוסר הזהות שקיים כבר שנים במדינת ישראל. בעוד פורעים ערבים מציתים ומשתוללים ברחבי הארץ ישנם גורמים מסויימים שבחרו להילחם במי שכל עיסוקו במחאה לגיטימית המעמידה על אמת את המציאות. אני מודה קודם כל לה' על החסד שעשה איתי ולכל ארגון חוננו המסייע לעצורים והמורחקים יום יום, ולכל מי שנרתם לעזור במחאה כנגד הצו".

תגובות (1) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


3 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 19 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד