בע"ה י"ב ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

אושרה הצעת חוק ל'שמיטת כספים'

לקראת סיום שנת השמיטה: ועדת השרים אישרה הצעת חוק לביטול חובותיהם של מוגבלי אמצעים שעמדו בתשלומיהם בשנים האחרונות

  • טוביה אריאל
  • י"ד אב תשע"ה - 20:12 30/07/2015
גודל: א א א

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה השבוע חוק שהוגש מטעם חברת הכנסת איילת שקד, לביטול חובותיהם של בעלי חובות שהוגדרו כ"מוגבלים באמצעים", ועמדו בתשלום שנפסק להם על ידי ההוצאה לפועל בשלוש השנים האחרונות.

על פי החוק הקיים כיום, בעל חוב שרוצה להיפטר מחובותיו יכול להכריז על פשיטת רגל. אלא שהכרזה זו תדרוש ממנו תהליך ארוך, בו ידרש להוכיח לבית המשפט שהוא חדל פירעון, ואין ברשותו נכסים או הכנסות באמצעותם יוכל לפרוע את חובו, ועל כן רבים נמנעים מלהיכנס לתהליך. המסלול שנותר לבעלי החוב, הוא לפנות לרשם ההוצאה לפועל ולהוכיח שאין באפשרותם לעמוד בהחזרים שהוטלו עליהם, מה שמכניס אותם להגדרה "מוגבל באמצעים". החיסרון במסלול זה הוא שבינתיים לא רק שהחובות לא יורדים, אלא שהם אף מטפסים בעקבות הריביות שגבוהות יותר מסכום ההחזר החודשי. בנוסף מקבל בעל החוב מגבלות שונות, הוא לא יוכל להשתמש בכרטיס אשראי או בהמחאות, לא להקים עסק חדש, ולא לצאת מהארץ.

על פי הצעת החוק החדשה שתתוקן כהוראת שעה לשלוש שנים, אדם שמוגדר כחייב מוגבל באמצעים במשך חמש שנים, עמד בתשלומיו בשלוש השנים האחרונות, אין לו נכסים, חובותיו לגורם יחיד הם עד 400 אלף שקל והיקף חובותיו הכללי הוא עד 800 אלף שקל, יוכל למחוק את חובותיו".

הצעת החוק מסבירה כי האנשים שיקבלו את הפטור הם"חדלי פירעון בפועל". כלומר אין שום התקדמות בתשלום חובותיהם, הנושים לא מרויחים כלום, והחובות רק הולכים וטופחים. החוק בא לתת לאנשים האלה את ה"הפטר" לו היו זכאים אם היו מבקשים להכריז על פשיטת רגל, מבלי שיצטרכו לעבור את כל התהליך הארוך הכרוך בבקשה זו.

על פי הערכה שהגיש משרד המשפטים, הקריטריונים שמגדיר החוק תקפים ל־30 עד 40 אלף איש, כאשר החוב הממוצע לחייב מוגבל באמצעים הוא 250 אלף שקל. לפי הערכה זאת, הפטור לגביהם עשוי להגיע לכ־10 מיליארד שקל.

החוק החדש נועד לתת לאנשים את האפשרות לפתוח דף חדש מבחינה כלכלית. לדברי מציעת החוק אילת שקד "אנו מתקרבים לסיומה של שנת שמיטה, ואין זמן טוב יותר להציע הצעה כה חברתית". מירב מיכאלי שהציע הצעת חוק דומה, אליה מוזגה הצעת החוק הנוכחית אמרה:"החוק הוא צעד חשוב בדרך ליציאה ממעגל העוני ולשבירת המעגל האכזרי של חובות ומצוקה כלכלית".

אולם לא בכל מקום התקבל החוק בתשואות שמחה. עורך הדין ליאור שפירא יו"ר פורום ההוצאה לפועל בלישכת עורכי הדין אמר: "אם היה מדובר רק בחובות לגופים איתנים כמו המדינה או הבנקים, אפשר היה להבין. אבל נראה לי חוסר שוויון והוגנות כשעובד או בעל מכולת לא יקבלו את מה שמגיע להם". עוד טען שפירא כי "מי שרוצה הפטר שיפנה לפשיטת רגל" תהליך שלדעתו נותן בדיקה טובה יותר לאמיתות הטענה של חוסר היכולת לעמוד בחובות. לדבריו: " אם המדינה רוצה לעזור, שתוותר על האגרה הגבוהה שהיא גובה על כך".

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 13 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד