בע"ה י"ט ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

המלצה: לפקח על פערי התיווך בחקלאות

מהלך נוסף של האוצר ומשרד החקלאות בנסיון להוריד את מחירי הפירות והירקות

  • ט' אייר תשע"ו - 16:42 17/05/2016
גודל: א א א
ירקות. אילוסטרציה (Hans Hillewaert)
ירקות. אילוסטרציה (Hans Hillewaert)

ועדת המחירים המשותפת למשרדי האוצר והחקלאות המליצה להכניס לראשונה לפיקוח את פערי התיווך של הפירות והירקות.

בנוסף, רשתות השיווק תידרשנה להעביר לוועדה גם את נתוני השנה שעברה ובמידה ויימצאו פערים חריגים בסמכות הוועדה להמליץ לשרים לנקוט בצעדים נוספים.

שר החקלאות אורי אריאל אמר: "משרד החקלאות שם לעצמו כמטרה את הורדת יוקר המחיה בתחום המזון. הוזלת מחירי הפירות והירקות הוא צעד חשוב לכלל אזרחי ישראל ובעיקר לשכבות החלשות. לאחר דיונים של אנשי המקצוע במשרד החקלאות עם האוצר גובש מהלך שצפוי להקטין את פערי התיווך להוזיל את המחיר לצרכן ולחזק את החקלאיים".

בהתאם להמלצות הוועדה, העוסקים בשיווק ומכירה סיטונאית קמעונאית בשוק הירקות והפירות, יחויבו לדווח על נתוני ענף הפירות והירקות למפקח על המחירים. השרים צפויים לחתום על הצו בקרוב בכפוף להערות הציבור. לאחר החתימה על הצו, תבחן הועדה, על בסיס הנתונים, את סוגיית פערי התיווך ובמידה ויימצאו פערים חריגים בסמכות הוועדה להמליץ לשרים לנקוט בצעדים נוספים.

יש לציין כי בשנים האחרונות נצפית מגמה רב שנתית של עליה בנתח השוק של רשתות השיווק לעומת השווקים הפתוחים וחנויות הירקות והפירות הפרטיות, לפי נתוני הלמ"ס בעשור האחרון גדל נתח השוק של הרשתות בכ-15% לכדי 50% מהקמעונאות בפירות בירקות טריים. זאת לצד עלייה בכוח הקנייה של הרשתות המחזיקות בבעלתן סיטונות פירות וירקות או שרוכשת באמצעות סיטונאי גדול.

יתר על כן, ההמלצה גובשה לאור ממצאי בדיקה מדגמית שהראו שהרווח הגולמי והתפעולי במחלקת הפירות והירקות ברשתות, הינו גבוה במידה ניכרת מהרווח הכללי של הרשת. כמו כן נמצא כי שיעור המכר ברשתות הינו במגמת עלייה וכי קיימת ריכוזיות במקטע הסיטוני הקשור לרשתות השיווק. בהתאם לכך, ועדת המחירים המשותפת למשרדי החקלאות והאוצר המליצה להחיל פיקוח מחירים על פירות וירקות. הפיקוח בשלב זה יהיה ברמת דיווח מחיר, עלויות רכישה ונתונים נוספים שתבקש הועדה.

כיום מעט סיטונאים גדולים שולטים ביותר ממחצית מכמות הקנייה מהחקלאים. בשימוע ציבורי שערך משרד החקלאות בנושא רישוי סיטונאים נשמעו טענות רבות על פרקטיקות מסחר לא הוגן בסחר בפירות וירקות, כגון: שינוי תנאי העסקה בדיעבד ובאופן חד-צדדי, עסקאות ללא מחיר (ללא שקיפות כלפי החקלאי לגבי אופן קביעת התמורה), הפחתת פחת מובנה, המעידות על ניצול לא הוגן של כוח שוק.

תגובות (0) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 15 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד