בע"ה כ"א ניסן תשפ"ד

• ו' אדר תשפ"ד - 12:36 15/02/2024
גודל: א א א
טיולי חרגבים תל אל מוצלה

את הרכב חנינו בחסם דותן, משם הלכנו צפונה לעבר תל מוצלה, עלינו כ-200 מטר מעמק דותן אל התל ( נ.ג 430) שממנו תצפית מרשימה מערבה על כל עמק דותן , עמק טובאס וההרים שסביבם, ובדרום עד חומש ורכס המחיצה השומרונית.

במלחמת ששת הימים ישבה על ההר  יחידת ארטילריה ירדנית, שהפציצה את בסיס חיל האוויר רמת דוד שבעמק יזרעאל.

ההפגזה הירדנית על הנכס האסטרטגי הובילה להחלטה לכבוש את הרי השומרון כדי להסיר את האיום.

בעמק דותן התרחשו במלחמת ששת הימים קרבות  שיריון קשים, שבסופם הובס הצבא הירדני ונפתחה הדרך לכיבוש שכם.

לאחר תצפית מתל מוצלה ירדנו מזרחה לחורשת אלוני כופיראת שבפאתי הכפר כופיראת , בחורשה מספר אלונים גדולים ויפים. מהחורשה המשכנו מזרחה ועלינו על שלוחה בשם ראס הילל, וממנה הלכנו לעין אבו ג'וחידם, מעיין קטן בואדי רחב המתנקז אל בריכה קטנה.

ירדנו דרומה בואדי ,ולקראת החיבור לעמק דותן על שלוחה ממערב לנו עלינו לתל  אל מח'פור , הוא תל חפר המקראי על שם אביו של צלפחד בן חפר.

מהתל ירדנו לעמק דותן , זהו העמק השני בגודלו בארץ אחרי עמק יזרעאל, והוא מחובר ממזרח לעוד עמקים עד לעמק סוכות בצפון הבקעה. בעמק הבוצי בעקבות גשמי הברכה צעדנו מזרחה במקביל לנחל חדרה חזרה אל מחסום דותן אל הרכב שהשארנו.

ממש בדרך לטיול נודע לנו שסבו של עופר  חברינו , סבא אורי קלרמן נפטר . עופר החליט להמשיך לטיול וללכת ללויה אחרי הטיול עם בן דוד שמתגורר במבוא דותן.

עופר סיפר לנו שסבא אורי היה בין החיילים שלחמו בעמק דותן בששת הימים . במהלך הלחימה כל חיילי היחידה שלו נהרגו ,ורק הוא שרד. המפקדים שיבצו אותו ביחידה אחרת ששמרה בגבול הצפון , ובמשך כמה חודשים הוא היה נעדר ואשתו הייתה בטוחה שהוא נהרג בקרב בעמק דותן. יהי רצון שהטיול בעמק דותן יהיה לזכרו ולעילוי נשמתו.