בע"ה י"ט ניסן תשפ"ד
הרשמה לניוזלטר שלנו

Close

"במדינה שלנו רצחו את אבי פעמיים"

יום הזיכרון: אבי בן ציון הי"ד, שנרצח בפיגוע שוד-דריסה, לא הוכר כנפגע פעולות איבה ומשפחתו מנהלת מאבק. "כאילו לא מספיק האבל והטרגדיה, המדינה ממררת את החיים של המשפחות השכולות"

  • יהודה פרל, הקול היהודי
  • ב' אייר תשע"ה - 20:50 21/04/2015
גודל: א א א
אבי בן ציון ה יקום דמו (באדיבות המשפחה)
אבי בן ציון ה יקום דמו (באדיבות המשפחה)

בטקסי יום הזיכרון השונים יזכרו הערב (שלישי) כולם את שמות הנופלים, בהם חיילים וקציני צה"ל, שוטרי מג"ב, אזרחים וכל אלה שהוכרו בידי משרד הביטחון כנפגעי פעולות האיבה וחללי צה"ל. שמו של אברהם בן ציון הי"ד, לא יוזכר בטקסים הממלכתיים.

בחודש כסלו האחרון נרצח אבי הי"ד (63) חקלאי תושב נתיב הגדוד שבבקעת הירדן, בידי שלושה ערבים ששדדו את רכבו בצומת מגדלים בשומרון ודרסו אותו פעם אחר פעם למוות. "ביום של הרצח הוא היה בנסיעה מטעם העבודה לאשדוד, ובדרך חזרה הביתה ביימו שלושה "פלסטינים" תאונה כדי להוציא אותו מהרכב ובסופו של דבר הם פגעו בו מכת מוות", משחזר צביקה שחק, חתנו של אבי הי"ד.

עוד עלאבי בן ציון הי"ד:
אלמנת בן ציון: "למשטרה שיקולים זרים"
אלמגו"ר: "להכיר בבן ציון כנפגע טרור"
"רצח בן ציון - לאומני, ללא שאלה"

זירת פיגוע הדריסה בו נרצח אבי הי"ד בשומרון (דוברות המשטרה)

"הוא היה בקשר כמעט רציף עם חבר שלו מהמושב, ובשלב מסוים, כשחברו וגם אשתו לא הצליחו לתפוס אותו, הודיעו להם מחברת איתוראן שהרכב נמצא באזור כפר ערבי בשומרון. בהתחלה אשתו חשבה שהוא הלך לתקן במוסך שם את חלון הרכב שהיה בו בעיה", נזכר שחק. "בהמשך, אחרי טלפון עם המשטרה וחברת איתוראן, הגיעה הידיעה על גבר אלמוני שנפגע בפיגוע דריסה בצומת מגדלים. התיאור התאים לסיפור של אבי וכולנו נסענו לבית החולים לזהות אותו. במצב בו הוא היה כשהגיע לבית החולים, כבר לא היה מה לטפל בו".

| "אבי היה איש חם עם לב רחב, מקסים ונעים הליכות"

"אבי התיישב עם ניבה אשתו בנתיב הגדוד בעקבות קריאה של תנועת העבודה, להפריח את השממה ולהקים שם מושב עובדים. הוא היה חקלאי ואיש עם לב רחב מאוד. שמעתי מהמון אנשים על העזרה שהוא העניק להם. אם זה היה לסייע לחבר שבית האריזה שלו נשרף ובדיוק אז הייתה עונת המלפפונים, ואם זה היה לנסוע עד קצה הארץ בשביל הבנות שלו כשהן היו צריכות משהו, או סתם במצב רוח רע", הוא מספר. "היה איש מקסים ונעים הליכות. כמעט לא ראו אותו מתרגש או מתעצבן, לא משנה מה היה קורה".

שלושה ערבים מהכפר עקרבא בשומרון נעצרו בחשד לביצוע המעשה ובמשטרה הודיעו כי מדובר בשוד רכב שהסתבך וייחסו למעשה מניע פלילי בלבד. משפחת בן ציון יצאה במאבק ציבורי ומשפטי להכרה באבי כנפגע פעולות איבה, וזאת בסיוע ארגון חוננו. כעת, קרוב לחצי שנה מאז הרצח, עדיין מסרבים במשרד הביטחון להכיר באבי כנפגע פעולות איבה. "שלושה חשודים ברצח נתפסו מספר ימים אחרי האירוע וכעת הם עומדים למשפט על סעיפי הריגה כאלו ואחרים", אומר שחק. "לפי מה שטוענים, המשפט הוא פלילי, שוד רכב שנגמר בצורה טראגית, כך להגדרת המשטרה. מבחינת המדינה אנחנו לא צד במשפט שלהם, כי מדובר באירוע פלילי ולכן עיקר המאבק שלנו הוא ציבורי ולא משפטי".

שלטים שתלתה משפחתו של אבי כחלק ממאבקם (יחצנים)

"פנינו לשר הבטחון ולחברי כנסת שונים ומרובם זכינו להתעלמות מוחלטת לצערנו", ממשיך שחק. "מאוד מכאיב ומביש שבמדינה שלנו רצחו את אבי פעמיים. פעם ראשונה לא שמרו עליו כמו שצריך בתחומי המדינה, ופעם שניה קוראים לזה שוד שהסתבך. אפילו רוב הממצאים של החקירה לא מתאימים להגדרה הזו. מדברים שאנחנו מכירים ונחשפנו אליהם, נראה שהמשטרה והשב"כ לא מיצו את החקירה עד תומה. אנחנו רוצים שחקר האמת יצא לאור. איך שהחקירה התנהלה, זה על גבול המביך. הם לא חקרו עד הסוף".

| "מקווים שביום הזיכרון הבא המצב יראה אחרת"

"אצל המשפחה כל יום הוא קשה, הפצע עדין טרי", הוא מתאר. "יותר קשה זה בשבתות וחגים כשכולים מתאספים, החוסר מורגש בצורה קשה. היום, ביום הזיכרון, כשלא מזכירים אותו, התחושות מאוד קשות".

"נראה כאילו המדינה סימנה פה שיטה חדשה, כמו עראמי ודדון. הם פשוט ממררים את החיים של המשפחה השכולה, כאילו לא מספיק האבל והטרגדיה הנוראית שהם חווים. לפי מה שמסתמן, עוד נראה סבל גדול עד שהמדינה תכיר בנו. מקווים שביום הזיכרון הבא המצב יראה אחרת, לפחות מבחינת ההכרה", הוא מסיים.

תגובות (5) פתיחת כל התגובות כתוב תגובה
מיון לפי:

האינתיפאדה המושתקת


0 אירועי טרור ביממה האחרונה
האירועים מה- 24 שעות האחרונות ליומן המתעדכן > 15 מהשבוע האחרון

סיקור מיוחד